Головна Політакценти Депутати обласної ради блокують роботу швидкої на Тернопільщині

Депутати обласної ради блокують роботу швидкої на Тернопільщині

Питання нового бюджету завжди викликає чимало дискусій. Комусь він видається надто малим, інші вважають, що гроші розподілені не раціонально. Однак цього року тривогу галузі охорони здоров’я викликає не розмір бюджету, а повна його відсутність на початок 2013 року. І питання не в тому, що заблоковані видатки на планові роботи. Швидкі допомоги залишились без пального та медикаментів, а отже, під загрозою життя пацієнтів. Такою є ціна політичного протистояння депутатів облради, які не можуть поділити важелів впливу. Начальнику головного управління охорони здоров’я ТОДА Михайлу Буртняку не залишилось нічого іншого, як звернутися до головних лікарів з проханням будь-якою ціною забезпечити виїзд «швидких» до хворих. Понесені витрати доведеться відпрацьовувати уже після прийняття бюджету.

Випадки смерті породіль на Тернопільщині  МОЗ визнало невідворотними

– 2012 рік був складним для нашої галузі, але є показники, які налаштовують на позитив. По-перше, в області спостерігається збільшення народжуваності та зменшення смертності. На Тернопільщині один з найнижчих показників дитячої смертності в Україні. Показники базових захворювань, які відслідковує МОЗ, серед яких серцево-судинні захворювання, онкологія, туберкульоз, СНІД тощо, значно нижчі, ніж в середньому по державі, – розповідає начальник управління охорони здоров’я ТОДА Михайло Буртняк. – В області є лише один показник, який викликає тривогу, – це материнська смертність. Традиційно в регіоні фіксувалось два таких випадки протягом року. У 2012 році зареєстровано три випадки смерті молодих матерів. З них два випадки уже визнані МОЗ як невідворотні. У денних стаціонарах лікувальних закладів проліковано понад 80 тис. населення. Цього року увага галузі була зосереджена на реформуванні. Зокрема, на структурну перебудову первинної ланки, відмежування її від стаціонарів. На першому етапі відкрито центри первинної  медико-санітарної допомоги при центральних лікарнях. На кінець року половина цих центрів отримали статус юридичної особи. У I-му кварталі 2013 року ми плануємо завершити цю процедуру. Мета цього процесу – зробити медичну допомогу доступнішою для кожного громадянина. Також область добре спрацювала у частині надходження позабюджетних коштів. Бюджетні можливості не давали змоги робити серйозні кроки щодо розвитку медичних установ. У результаті спільної роботи у галузь охорони здоров’я області залучено понад 66 млн. позабюджетних коштів. Це надходження у вигляді платних послуг, товарів, обладнання. У порівнянні з 2011 роком ця сума зросла на 20 млн. грн. За рахунок меценатів галузь отримала 6 автомобілів швидкої допомоги, зокрема, у Бучацькому, Лановецькому, Гусятинському, Козівському та Тернопільському районах.

Видатки на онкогематологію зросли на 2,5 млн. грн.

2013 рік готує для галузі охорони здоров’я ще більше несподіванок та зобов’язань. Частина з них пов’язана з реформуванням швидкої допомоги та створенням центру екстреної допомоги. Проблема в тому, що фінансові показники, передбачені для цього процесу, є не надто райдужними. Особливістю бюджету галузі на 2013 рік є кількаразова зміна мінімальної заробітної плати з 1147 до 1218 грн., тобто збільшився фонд оплати праці. Також нові коефіцієнти вводяться в частині комунальних платежів, зокрема, оплати за світло, газ та тепло. Відбувається коригування у сторону збільшення. Та найбільша проблема галузі в тому, що бюджет обласна рада досі не прийняла, а кошти для функціонування закладів охорони здоров’я необхідні вже зараз.

– На 2013 рік передбачено ряд субвенцій на суму 4,7 млн. грн., тому жодних питань щодо забезпечення відділів медичними препаратами та виробами не повинно виникати. Галузь отримала всі витратні матеріали в межах 2012 року. Відтак пацієнти  в жодному разі не повинні платити за медикаменти першої необхідності, і вони повинні це знати. Субвенція передбачена і для швидкої медичної допомоги на медикаменти та медичні вироби у розмірі 7,6 млн. грн. Ще одним питання є відшкодування коштів населенню по пілотному проекту гіпертонічним хворим. На 2013 рік передбачено 4,3 млн. грн. На листопад-грудень галузь отримала по цій програмі понад 900 тис. грн. І реалізувати ці кошти було не просто. Протягом трьох місяців лікарями області було виписано близько 100 тис. рецептів. І цей процес продовжено на 2013 рік. Щоб реалізувати виділену суму, необхідно змінити психологію населення.  За останні два місяці 2012 року населенню відшкодовано 70 тис. грн. До кінця року ми повністю розрахувалися з аптечною мережею.

Кожного дня управління звітує про ці цифри МОЗ, – пояснює Михайло Бурняк. –  У 2013 році в області діятимуть державні програми на загальну суму понад 37 млн. грн. Це на 413 тис. більше, ніж торік. З них 7 млн. грн. передбачено на імунопрофілактику, 6 млн. грн. – на онкологію. Щодо останнього пункту, то видатки у 2013 р. збільшились на 963 тис. грн. Майже на 2,5 млн. грн. збільшились видатки на онкогематологію, яка стала пріоритетним напрямком системи охорони здоров’я. В області є залишки медпрепаратів та виробів, отриманих за державними програмами 2012 року, на суму 15,5 млн. грн. Їх галузь отримала наприкінці 2012 року, тому не встигла використати за призначенням.

Депутати облради блокують роботу «швидкої»

У 2013 році бюджет галузі охорони здоров’я області становитиме 387,5 млн. грн. Враховуючи бюджет екстреної медичної допомоги, загальна сума у порівнянні з минулим роком зросла майже на 60 млн. грн.

На рівні держави прийнято рішення створити єдину систему екстреної медичної допомоги, до якої входитимуть усі установи, починаючи від тимчасових пунктів базування автомобілів швидкої допомоги до міської станції. Передбачається створення єдиної диспетчерської служби виклику «швидкої» та обладнання автомобілів GPS-навігаторами. Служба зможе контролювати маршрут автомобіля завдяки автоматизованій системі і визначати, у який лікувальний заклад везти хворого, а там пацієнта уже повинна чекати інша бригада. Ця справа за день не робиться.

– Загальна сума витрат на експлуатаційні видатки ШМД становитиме 55 млн. грн. І в нас є сьогодні проблема, тому що сесія обласної ради не може прийняти бюджету. В бюджеті передбачено, що на І квартал швидка медична допомога фінансуватиметься через обласне управління охорони здоров’я. Таким чином галузь працюватиме, поки не буде створена структура обласного центру екстреної медичної допомоги.  Потім управління матиме дещо іншу місію. Усі центральні лікарні та станція ШМД у Тернополі буде введено у мережу обласних установ. Область фінансуватиме центр, а центр управлятиме процесом у своїй мережі. Сесія обласної ради досі не прийняла бюджету, і це турбує найбільше, тому що управління не може фінансувати свої підрозділи. А «швидка» має виїжджати до пацієнта і в будні, і у свята. У медиків повинен бути необхідний набір медикаментів, а з 15 січня працівникам потрібно виплачувати аванс. Головні лікарі закладів охорони здоров’я звернулися до депутатів обласної ради щодо прискорення розгляду обласного бюджету. На розгляд сесії буде винесено ще одне питання – створення центру медичної допомоги. Протягом І-го кварталу потрібно завершити його реєстрацію, структуризувати його, визначитися з керівниками, – каже Михайло Бурняк.

Після створення центру екстреної медичної допомоги районні лікарні уже не зможуть використовувати «швидкі» для власних потреб. Вони здійснюватимуть виїзди тільки на виклики хворих. Відтак головним лікарям потрібно буде вирішувати питання з транспортом для перевозу консультантів, лікаря для оперативного втручання тощо…

Зоряна Гарасимів («Номер один»)