Головна Політакценти Чи варто орієнтуватися на передвиборчу соціологію? … або як нами маніпулюють

Чи варто орієнтуватися на передвиборчу соціологію? … або як нами маніпулюють

Те, що діється з соціологією напередодні виборів відомий соціолог Ірина Бекешкіна назвала “дикунством” і “соціологічною вакханалією”. Вона зазначила, що в такий час з’являється купа нових соціологічних контор, фальшивих установ, і соціологія використовується суто, як засіб маніпуляції і впливу.

 

Для чого насправді потрібна соціологія? У більшості країн світу соціологію використовують для корекції виборчої кампанії. В Україні ж – як засіб маніпуляції, коли виборця вводять в оману, дають йому не повну або викривлену інформацію.

Є кілька основних методів такої маніпуляції. Перший, коли подається зовсім “вигадана соціологія”. Другий, коли на результат впливає формування вибірки. Скажімо, під час вуличного опитування у вибірку потрапляє більше активного населення, яке в той же час не завжди ходить на вибори, на відміну від тих же пенсіонерів. У теперішній час люди часто відмовляються брати участь в опитуваннях з різних причин. Загалом же рівень тих, хто не визначився в Україні коливається від 30% до 40% у різних регіонах. Таким чином, якщо враховувати тільки тих, хто вже зараз визначився і прийде на вибори, отримаємо “захмарний результат” для окремих кандидатів. Разом з тим до виборів ще місяць і важлива динаміка росту рейтингу, тобто коли припаде пік прихильності до кандидатів. Не факт, що теперішній лідер таким і залишиться. На це впливає дуже багато факторів, від психологічного стану населення, до різних зовнішніх подій політичного та економічного життя. Третій, – це занадто вільне трактування слів соціологів. Коли, наприклад, опускають якусь частину коментаря, виривають певні думки з контексту, дають “потрібний заголовок” тощо.

Ілюстрацією такої є ситуація, що склалася у Тернополі. Зокрема приблизно однакову прихильність тернополян приписують Олексію Кайді, Віталію Максимову, Юрію Олійнику. Якщо вірити усім трьом дослідженням, то практично кожен другий тернополянин підтримує цих трьох кандидатів одразу. Якщо ж підсумувати цю прихильність, то виявиться, що вона далеко перетне позначу у 120 %. Здебільшого, такими методами послуговуються недобросовісні кандидати, які використовують цифри на свою користь, часто нівелюючи елементарними правилами логіки. Але ж виборець голосуватиме за одного претендента.  Звичайно, що це є технологія маніпулювання цифрами, що покликана вплинути на Ваш вибір, маніпулювати Вашою думкою, зробити Вас інструментом реалізації чиїхось політичних амбіцій.

Що можна порадити виборцю? Слід пам’ятати, що у більшості випадків результати реальних соцопитувань не публікуються, бо їхня мета – скоригувати кампанію. Якщо соціологія оприлюднюється, то робиться це переважно з метою впливу на громадську думку. Напевно, нікому не захочеться, щоб його вибір визначала чиясь маніпуляція. Тому слід керуватися власними переконаннями, оцінювати програми кандидатів, їхні дії і менше уваги звертати на “передвиборчу” соціологію. Зрештою до дня виборів вона може змінитися за рахунок ведення рекламних кампаній, зміни думки самого виборця. Головне обирати усвідомлено.

 

Роман Соломонюк

політолог

Центр з інформаційних проблем територій