Головна Новини На Чортківщині діє виставка розписаних тарелів, яким понад сто років

На Чортківщині діє виставка розписаних тарелів, яким понад сто років

«Тарелеве розмаїття». Під такою назвоюу виставковій залі Ягільницького народного музею історії села діє виставка тарелів кінця ХІХ – початку ХХ століття з приватної колекції вчителя музики місцевої школи Руслана Букалюка. Всього в експозиції представлено 52 фаянсові вироби мистецького розпису, які використовували як для оздоблення житла, так і для вжитку.

Насамперед з’ясуємо, що воно таке – таріль? Це – велика тарілка, здебільшого з декоративним розписом. Останніми прикрашали інтер’єри сільської оселі, що мали в основі дірочку для кріплення мотузкою чи дротом до стіни. Їх нерідко дарували молодятам на весілля, хрестини, на перше причастя і т. ін, пише Чортків Сіті.

Автор: Любомир Габруський

Зі слів директорки музею Ірини Шмайдей, декоративно-вжитковий фаянсовий посуд, починаючи з кінця ХVIIІ і до початку ХХ століття відігравав значну роль в оздобленні інтер’єру народного житла, а в деяких місцевостях ще й досі. На початку минулого сторіччя, коли практика оздоблення житла, зокрема й промисловими виробами, почала вкорінюватися в інтер’єри житлових приміщень Бойківщини, Лемківщини, Гуцульщини, Поділля, Буковини, рівнинного Закарпаття, можна простежити вплив народних мистецьких прийомів на їх манеру розпису, колорит, композиційне вирішення та сюжет. Ручне розмальовування в народній манері не давало цим виробам перетворитися на стандартну масову продукцію.

Автор: Любомир Габруський

У 1887 р. відомі російські промисловці Кузнєцови заснували у Будах біля Харкова фаянсову фабрику, що згодом стала найбільшим підприємством в Україні, а також у Слов’янську. Відомими на той час були фарфорово-фаянсові заводи і підприємства: Києво-Межигірський, Баранівський, Довбиський, Коростенський, Городницький, Полонський та Кам’яно-Бродівський. Більшістю з них тривалий час володів Фішель Зусман, котрий чимало зробив для становлення українського фарфору на Волині. До речі, чимало зразків його виробів є у колекції Р. Букалюка.

Автор: Любомир Габруський

Щодо техніки розпису: розрізняють виконані пензлем, губкою, штампуванням, шаблонуванням, набризком. До слова, ви не зустрінете аналогічних виробів, навіть якщо вони на перший погляд такими здаватимуться, оскільки в кожному є творча індивідуальна манера. Завдяки ручному розпису вони різнитимуться певними штрихами, розміром деталей, відтінками кольорів, розміщенням на площині – всім тим, що характеризує авторський стиль та індивідуальну манеру виконання.

Любомир Габруський

Любомир Габруський

Приміром, перша річ, що кинулася ввічі – трактирна тарілка «Соня», яка належить до весільно-обрядових. Трапляються різні імена. Ім’я – це штамп, все інше – ручний розпис. Цікавою є тарілка в колекції з надписом «Дай Боже счастье» на церковно-слов’янській мові. Дослідники-мистецтвознавці вважають, що їх виготовляли в тогочасній Польщі на замовлення російських купців.

Любомир Габруський

Любомир Габруський

Якщо говорити про тарелі взагалі, то за композицією можна розділити вироби, у яких домінує рослинно-квітковий мотив, а також сюжетні композиції. Їх трапляється порівняно менше, проте вони цінуються найбільше. Із птахів найчастіше зустрічаються півні і кури. Звичайно, найцікавішими є зображення людей – косаря, жниці, вершників, молодої пари, ангелів тощо.

Любомир Габруський

Любомир Габруський

Саме з тарелі із зображенням півня, придбати яку запропонував товариш, і розпочав збирати колекцію Руслан Букалюк понад десять літ тому. Розповідає, що здавна цікавиться історією. Окрім тарелей, в його колекції також понад сто дзвіночків, які чіпляли на кінську упряж чи коровам на шию у горах. (Гадаємо, про них колись буде окрема історія). Років 15-20 тому, коли починалася мода на колекціонування, можна було знайти по селах у когось на руках старовинні тарелі. Сьогодні – хіба що перекупити у колекціонерів. Коштують вони залежно від стану – наявності сколів, тріщин і композиційного малюнка. Як уже зазначалося вище – сюжетні цінуються найбільше. Їхня вартість нині сягає ста доларів і вище.

Автор: Любомир Габруський

Щодо влаштування першої персональної виставки – автор відгукнувся на пропозицію почесного директора музею, заслуженого працівника культури України Степана Бубернака. І взагалі: у кожного колекціонера рано чи пізно виникає бажання з кимось поділитися. Цією виставкою він намагається показати, яким посудом користувалися наші предки близько ста і більше років тому, і яке він відігравав значення. Сюди на екскурсію приходять здебільшого діти з місцевої школи, які подібного більше ніде не побачать.

Автор: Любомир Габруський

А для охочих відвідати виставку зазначимо, що вона діятиме за вищевказаною адресою до кінця вересня кожного дня, з 14-ї до 17-ї год. При бажанні можна завітати й у вихідні, попередньо сконтактувавши з директором музею (тел. 0686271792, Ірина Степанівна).