Фахівців-жінок у STEM усього лише 28% – до такого висновку у 2023 році прийшли дослідники з Массачусетського технологічного інституту. В tech-галузях дійсно спостерігається гендерний дисбаланс. Жінки рідше обирають технічні професії, оскільки невпевнені у тому, чи зможуть себе там реалізувати. Найчастіше сумніви виникають через те, що в суспільстві досі проявляються упередженість та несхвалення до дівчат, яким цікаві точні науки.
Партнер ІТ-компанії Roosh Сергій Токарєв впевнений, що цю тенденцію потрібно змінити. В Україні вже працює декілька освітніх ініціатив, покликаних популяризувати наукові та технічні спеціальності серед школярок. До них належить проект STEM is FEM. Його команда постійно влаштовує заходи, на які запрошують учениць старших класів і студенток. Там вони дізнаються багато нової інформації про професії STEM, випробовують свої сили у різних технічних напрямках і знайомляться з талановитими жінками, які присвятили своє життя цій галузі.
Зі слів координаторки STEM is FEM Єлизавети Коренко, зараз у технічній та науковій галузях спостерігається дефіцит висококваліфікованих працівників. Подібне відбувається з різних причин, зокрема й через те, що молодь немотивована, аби вчитися у цьому напрямку. У STEM is FEM експертка бачить не лише джерело натхнення для українок, які мріють освоювати точні науки, а й можливість задовольнити майбутній попит на біржі праці.
«Щоб отримати спеціалістів завтра, потрібно вже сьогодні давати їм відповідні знання. Нестача фахівців проявляється не тоді, коли настає час працевлаштування, а у момент вибору молодими людьми майбутньої професії», – пояснює Коренко.
В свою чергу Сергій Токарєв наголошує, що протягом 2023 року ком’юніті STEM is FEM показало чудові результати роботи. Незважаючи на військовий стан, командою проекту було організовано кілька освітніх заходів та отримано понад 4000 заявок від майбутніх учениць.
Головною темою минулого року стала урбаністика. Було запущено однойменний навчальний курс, на який запросили 50 старшокласниць. Вони слухали лекції про архітектуру, дізнавалися про нові технології, які використовуються у будівництві, а ще працювали над конкурсними проектами, пов’язаними з відновленням країни у повоєнний час.
«У квітні учасниці презентували свої розробки. Найкращі десять ідей було доопрацьовано командою професіоналів і запропоновано для майбутньої реалізації», – додає Сергій Токарєв.
STEM is FEM разом із Міністерством цифрової трансформації України створили освітній серіал «Урбаністика», який було розміщено на платформі «Дія.Освіта». Його можна подивитися безкоштовно. В епізодах розповідається про українські міста, їхнє заснування, особливості та можливості для вдосконалення.
Серед ініціатив від STEM is FEM Сергій Токарєв також згадав про подкаст «Наука: жіночі голоси». Цей проект було створено разом із онлайн-медіа SPEKA. У кожному епізоді розповідається про видатних українських жінок-вчених, їхнє життя, кар’єру та наукові відкриття.
Зрештою, у вересні для старшокласниць відбувся дводенний освітній модуль – «Легка промисловість», в рамках якого команда STEM is FEM запросила представників бренду жіночої білизни brabrabra. Вони провели мотиваційні лекції та воркшоп, під час якого учасниці мали можливість створити власні колекції.
Єлизавета Коренко наголосила, що такі активності дуже ефективні для неформального навчання. Курси, лекції та практикуми проекту STEM is FEM допомагають ученицям швидше зануритися в tech-галузь та визначитися з вибором спеціальності для подальшої кар’єри. А спілкування з однолітками та знайомство з успішними у цій сфері жінками надихають дівчат на розвиток у STEM. Це стає певною опорою у боротьбі з гендерними стереотипами.