Нещодавно ми повідомляли про зареєстрований у Верховній Раді законопроект «Про внесення змін до законів «Про свободу совісті та релігійні організації» та «Про охорону культурної спадщини» передбачає, що з переліку пам’яток культурної спадщини, що не підлягають приватизації, виключать Почаївську та Києво-Печерську лаври і Свято-Богоявленський монастир.
За ним Кабінет Міністрів мав би у тримісячний термін вирішити питання про передачу цих трьох об’єктів на Тернопільщині та в Києві.
Один з ініціаторів законопроекту регіонал Василь Горбаль каже, що де-факто три об’єкти вже перебувають у користуванні УПЦ (МП).
«Говорити, що хтось знищить щось, – не що інше, як лукавство», – каже депутат.
Натомість неприпустимим вважає приватизацію пам’яток національного значення відомий мистецтвознавець, президент Українського національного комітету Міжнародної ради музеїв Борис Возницький, про це передає Радіо Свобода
Возницький наголошує, що у Почаївській лаврі вже триває нове будівництво і руйнується архітектурний монастирський комплекс.
«Там вже біда. Охорона пам’яток вже піднімала питання про те, що там роблять страшні речі. До того ж у комплексі є чотири музеї: друкарства, народного мистецтва, театральний, дорогоцінностей України. Коли заберуть у власність, то вони одразу скажуть забиратись. Це дуже багатий патріархат. А музеям немає куди йти, якщо передадуть у володіння церкви Почаївську лавру», – вважає Борис Возницький.
Однак проблема, ще існує в спів існуванні конфесій, так кілька років тому при вході у Почаївську лавру було намальоване дерево правдивості віри православної, а на обрубаній гілці написано – Українська греко-католицька церква. Сьогодні на скриньці для пожертв вказано, що за сектантів, протестантів і греко-католиків православні отці не моляться.
Такі речі у Почаївській Лаврі не подобаються не тільки греко-католикам, але й православному регіоналові Василеві Горбалю. Тим не менше, він ініціює приватизацію монастирського комплексу.
«У Почаєві є такі речі, може, там суворіший статут, пов’язаний з радикальними протистояннями на території. У Києво-Печерській лаврі такого немає. У Почаєві монахи, як в обороні. Я не поділяю такої поведінки», – зауважив Василь Горбаль.
Якщо Почаївська лавра, яку збудували монахи-василіани УГКЦ у період з 1713 до 1832 року, перейде у власність Московського патріархату, то греко-католикам і вірним інших конфесій взагалі заборонять ступати на територію монастиря – такої думки дотримується керівник відділу релігієзнавства Центрального державного історичного архіву у Львові Оксана Гайова.
Дослідниця наголошує, що вже сьогодні відчутно вороже ставлення у Почаївській лаврі до тих, хто розмовляє українською мовою, і тим часом все більше російської чути під час богослужінь.
«Передавати у власність неправильно, бо можуть бути різні наслідки і небезпеки. У нас зберігаються документи про діяльність василіанського монастиря, друкарні у Почаївській лаврі. Звісно, що після 1833-го і православна церква багато робила, збудувала один храм. Я б побажала більшої терпимості православним до вірних іншої конфесії. Якщо такі нетерпимі до греко-католиків, то чому терпимі і живуть на території, яку побудували греко-католики? Як може бути, щоб у священнослужителів був такий дух нетерпимості до інших вірних? Допоки Почаївська лавра є під охороною держави, то люди приїжджають. А де є гарантія, коли УПЦ (МП) стане власником Лаври, що не з’явиться оголошення: «Вхід греко-католикам заборонено»?» – зазначила Оксана Гайова.
Насправді, їхні монахи, чи то не знають, чи то не признають, що отці Василіани вивезли справжню ікону. Нинішні орендарі Почаївської лаври замовчують правдиву історію монастиря. Під час екскурсії звучить чимало вигадок і образ на адресу «уніатів». Однак тільки у 1833 році монастир отримав статус Лаври Російської імперії.
Мистецтвознавець Борис Возницький вважає, що в Почаївській лаврі зберігається копія чудотворної ікони Богородиці. А оригінал ікони, яку подарувала Анна Гойська, вочевидь, василіани вивезли.
«До мене підходив священик і пропонував поїхати у Польщу, щоб подивитись оригінал Почаївської Богоматері. Гадаю, вона потрапила у Польщу у Першу світову війну. Можна, звісно, з’ясувати, яка насправді ікона є в Почаєві, але мене туди не допустять, щоб оглянути ретельно ікону. Думаю, що там висить копія», – припустив Борис Возницький.
Вже на черговій сесії Верховної Ради депутати розглянуть законопроектпро передачу у власність трьох пам’яток культурної спадщини у власність УПЦ (МП). Василь Горбаль переконаний, що більшість депутатів підтримає ініціативу його і колег.
Однак вже можна спрогнозувати, що приватизація саме Почаївської лаври спричинить невдоволення у Західній Україні.