
Іноді, коли потрібно терміново їхати доля підкидає автомоблісту випробування акумулятором https://allo.ua/ua/avtomobil-nye-akkumuljatory/vol_tazh_v-12/. Водій бігає з пусковими проводами у пошуках прикурювання. Ми ж розповімо, як перевірити акумулятор заздалегідь? Що свідчить про необхідність його заміни?
Термін служби автомобільного акумулятора
Навіть якщо машина стоїть у гаражі, електрохімічні процеси всередині акумулятора не припиняються. Сірчана кислота, залита в батарею, — не найнешкідливіше середовище, яке поступово руйнує пластини АКБ 12В. Невипадково при пожвавленні автомобілів, що довго стояли, акумулятор першим відправляється під заміну.
У процесі заряду та розряду акумулятора сірчана кислота (основа електроліту) активно взаємодіє зі свинцем, воднем та киснем, викликаючи електрохімічну корозію всередині батареї. Навіть при нормальній роботі без глибоких розрядів, перезаряджання та перегріву акумулятор інтенсивно зношується. Активна маса опливає, електроди корродируют, і ємність (точніше, заряд, що запасається) АКБ 12В зменшується.
У середньому термін служби автомобільного акумулятора становить 3-4 роки. Так, у вдалих випадках якісна батарея може пропрацювати 5-7 років, якщо система зарядки повністю справна, а водій не допускає глибоких розрядів. Але на практиці масові недорогі акумулятори іноді здаються вже на другу зиму. До речі, гарантія на дешеві АКБ 12В зазвичай і становить 1 рік із моменту покупки. А далі як пощастить.
Дата випуску акумулятора
До речі, вік акумулятора із залитим на заводі електролітом (а таких зараз більшість) обчислюється з моменту його виробництва, а не покупки чи початку експлуатації. Дата випуску АКБ 12В зазвичай вказана верхній кришці. Але якщо вона представлена у вигляді заводського коду, то для розшифровки буде потрібна інформація з сайту виробника або допомога консультанта в магазині.
Що зношує акумулятор автомобіля
Довговічність акумулятора залежить від умов його роботи. Міська експлуатація машини з великим навантаженням бортової електромережі (підігрів сидінь, потужна акустика, доводчики скла, постійно включене світло фар) – серйозний виклик для акумулятора. У коротких поїздках АКБ 12В не встигає повністю заряджатися, а залишена навіть на кілька годин недозаряджена батарея — легкий шлях для сульфатації, хоч і повільного процесу, але майже незворотного.
Сульфатація – одна з головних “хвороб” акумуляторів. Це утворення всередині батареї великих кристалів свинцевого сульфату, які є діелектриком і не пропускають струм. Пластини акумулятора поступово обростають цими кристалами, наче корпус старого корабля черепашками. Через сульфатацію зростає внутрішній опір батареї, а ємність (заряд, що запасається) неухильно знижується. В результаті колись потужний акумулятор втрачає свої ампер-години і більше не може заводити двигун.

Інший ворог акумуляторів – глибокі розряди. Існує стійкий міф про те, що акумулятори корисно тренувати, повністю розряджаючи і заряджаючи. Насправді для будь-якого свинцево-кислотного акумулятора, особливо кальцієвого, глибокі розряди згубні. Вони призводять до обпливу активної маси – осипання пластин, електроліт при цьому помітно темніє. Під навантаженням у такого акумулятора просідає напруга і він перестає нормально працювати. А шлак, що утворився від обсипання, може навіть викликати внутрішнє замикання батареї і повністю вивести її з ладу.
Глибоким розрядам АКБ 12В сприяє не тільки забудькуватість водіїв (залишене включеним світло — класичний приклад), а й особливість сучасних автомобілів — режим «Старт-стоп» для економії палива. Затихнувши на світлофорі, машина не заряджає акумулятор, але посилено витрачає його енергію на роботу бортових систем. Тому для автомобілів з функцією Start-Stop потрібні спеціальні акумулятори: EFB або AGM.
Ознаки швидкої заміни АКБ
Поважний вік акумулятора – один із головних приводів для його заміни. На відміну від вина, АКБ з роками не стає кращим. І навіть якщо влітку «дідусь» цілком бадьоро заводить двигун, з похолоданням заряду, що залишився в ньому, може не вистачити для успішного запуску.
Крім формальної старості «за паспортом», є й інші ознаки того, що акумулятор пора на спокій. Насамперед, суб’єктивні відчуття водія — акумулятор уже не так бадьоро крутить двигун. Машину ми заводимо щодня, і відчути/почути зміни можна, навіть не маючи глибоких технічних знань. Якщо рік тому (при тій же температурі і з тією ж оливою) мотор заводився «бадьоріше» – швидше за все, акумулятор здає. Помітити можна і зміни в роботі бортової електрики: наприклад, світло фар, що тьмяніє, при відкриванні вікон також натякає на втому батареї.
- білі висоли на корпусі,
- окислення клем,
- підтікання електроліту.
Як перевірити акумулятор. Ареометр, тестер, вилка навантаження
Допустимо, перерахованих вище ознак проблем немає, але ви хочете точно знати, що акумулятор в порядку, отримавши об’єктивні дані. Як перевірити АКБ 12В за допомогою вимірювальних приладів?
Насамперед, можна виміряти рівень і щільність електроліту ареометром. Навіть якщо акумулятор необслуговуваний (без сервісних пробок), можна викрутити індикаторне вічко і відкачати електроліт хоча б з однієї банки, заразом оцінивши його прозорість. Нормальна щільність електроліту повністю зарядженого акумулятора: 1,27-1,28 г/см3. До речі, для сучасних АКБ 12 В вона актуальна цілий рік — поняття «зимова густина» та «літня густина» давно в минулому.
Перевірка акумулятора вилкою навантаження
А що з напругою? На жаль, надійно перевірити акумулятор звичайним мультиметром не вдасться. Так, можна виміряти вольтаж і переконатися, що батарея заряджена. Але це буде статичний замір у стані спокою – а під навантаженням картина може сильно змінитись.
По-справжньому перевірити акумулятор можна вилкою навантаження. Цей прилад імітує навантаження від стартера двигуна, вимірюючи напругу батареї при одночасному споживанні струму. У справного акумулятора під навантаженням не буде суттєвого просідання напруги. Також існують електронні діагностичні тестери акумуляторів, які автоматично вимірюють внутрішній опір пульсуючого струму, роблячи висновок про стан АКБ 12В.
Правильний підхід до заміни акумулятора – такий самий, як до заміни шин чи олії: це має бути плановою процедурою, а не усуненням раптової поломки.
Скільки вольт має бути в акумуляторі 12 В?
- Розуміння напруги та рівня заряду акумулятора. Напруга акумулятора відображає стан його заряду. Повністю заряджений акумулятор матиме вищу напругу, а розряджений – нижчу. Важливо відзначити, що напруга не може точно вказувати на стан або ємність акумулятора.
- Напруга розімкнутого ланцюга Напруга розімкнутого ланцюга (OCV) є показанням напруги на клемах акумулятора без підключеного до нього навантаження. Для акумулятора напругою 12 В типове показання OCV становить від 12.6 до 12.8 при повній зарядці. Це дозволяє швидко оцінити рівень заряду акумулятора.
- Напруга під навантаженням. Показання напруги при підключеному до батареї навантаженні відображають її здатність віддавати потужність. Невелике падіння напруги акумулятора під навантаженням через внутрішній опір є нормальним явищем. Однак, якщо напруга значно знижується при підключенні навантаження, це може вказувати на розряджену батарею або інші проблеми.
- Напруга під час заряджання. При зарядці акумулятора напругою 12 В напруга збільшується. У процесі заряджання часто можна спостерігати показання напруги від 13.8 до 14.4 вольт. Ці коливання необхідні для забезпечення правильної зарядки акумулятора та запобігання перезарядженню.