Як виходить з назви, будь-який електромобіль необхідно заряджати електрикою. Це можна робити за допомогою звичайної побутової розетки (тої самої, від якої працюють чайник та інші електроприлади), за допомогою мобільної зарядки для підлоги або на громадській зарядній станції. Із менш очевидного: зарядка електромобіля трохи замороченіший захід, ніж звичний заїзд на паливну АЗС. Тут потрібно спочатку розібратися. І складність ця пов’язана з кількома нюансами:
- Електромобіль можна заряджати змінним та постійним струмом. Це різні типи заряджання, для яких передбачені різні зарядні порти та аксесуари.
- Зарядні пристрої для електромобілів різні, оскільки стандарт не один! На різних ринках експлуатації США, Китай, Японія, ЄС поширені свої типи зарядок. У зв’язку з цим на вітчизняних зарядних станціях порти також можуть бути різними.
- Для зарядки електромобіля важливо, чи відбувається вона однофазним або трифазним струмом.
Типи заряджання електромобілів
Відмінності «повільної» та «швидкої» зарядки
Для заряду будь-якої батареї потрібен постійний струм, в електричній мережі у нас змінний струм. Відповідно для того, щоб зарядити батарею, потрібно змінний струм перетворити на постійний. Відбувається це за допомогою спеціального пристрою – випрямляча.
У електромобілі цю роль виконує випрямляч-інвертор під капотом. Через нього змінний струм проходить у батарею авто. До речі, цей же пристрій перетворює струм і у зворотному напрямку, тобто постійний змінний. Але така операція потрібна вже не для зарядки, а для живлення двигунів. Завдяки наявності цього перетворювача безпосередньо всередині електромобіля, ми можемо заряджати авто від побутової електророзетки. Це буде “повільна” зарядка змінним струмом.
Для того щоб зарядити машину постійним струмом, тобто швидкою зарядкою, задіяти випрямляч в електромобілі не потрібно. Такий тип зарядки можливий або за допомогою мобільної підлогової станції, або на спеціально обладнаній зарядній станції. По суті сама станція виконує роль такого ж випрямляча, як в авто, тільки потужнішого, і знаходиться поза електромобілем. Від зарядної станції безпосередньо в батарею авто надходить одразу постійний струм.
Отже, головне, що потрібно запам’ятати: для «повільної» та «швидкої» зарядки використовуються різні види струму, які проходять різні шляхи до батареї електромобіля.
Корисні аксесуари для «повільної» зарядки
Так як автомобіль здатний взяти більше, ніж дозволяє заводська зарядка, є сенс придбати більш потужну портативну – на 32 А, і возити її з собою в багажнику. Зазвичай такі зарядки комплектуються синіми або червоними вилками. Відповідно потрібно мати на увазі, що на передбачуваному місці зарядки повинна бути розетка, що підходить під цю вилку. Зарядка на 32 А – обов’язкова річ для електромобіліста.
Хороша портативна зарядка – обов’язковий аксесуар електромобіліста.
І в будинку, і в якихось громадських місцях, на кшталт офісної чи готельної стоянки, а також підземного паркінгу, було б зручно заряджати електромобіль від настінної зарядки. Якщо дозволяють умови, можна придбати і встановити таку зарядку на 32 А. Вони бувають різної комплектації: з екранами і без, з керуванням по Bluetooth, з активацією карткою і з іншими опціями. Але пам’ятайте: при установці необхідно забезпечити правильне підключення та підведення мережі достатньої електричної потужності (електрик вам допоможе!).
Зарядні пристрої виконують важливу функцію забезпечення безпеки. Вони захищають від зниженої та підвищеної напруги, стрибків, витоків струму та ін. Без зарядного пристрою ви ризикуєте потім сильно витратитися на ремонт авто. Також у зарядок бувають додаткові. функції: планування подачі електрики за часом, збирання статистики.
Перехідники для «повільної» зарядки
Як було сказано раніше, у світі електромобілів, на жаль, зарядки не є універсальними. Тому ви не можете бути повністю впевнені, що там, де ви захочете зарядитись, буде порібний саме вашому типу зарядки розєм.
“Швидка” зарядка постійним струмом в електромобілі
Як було сказано вище, “швидка” зарядка – це зарядка постійним струмом, для якої використовується тип порту GB/T (DC). За такої зарядки струм надходить безпосередньо в батарею електромобіля, і струм не слабкий! GB/T (DC) зараз здатний віддавати потужність до 90 кВт. Звідси народжуються і додаткові контрольні заходи, як із боку системи керування батареєю, і з боку зарядної станції.
Перед зарядом автомобіль та станція обмінюються діагностичною інформацією. Машина повідомляє, що з її батареєю все нормально: ізоляція не порушена, температура в рамках нормативних значень, відсоток заряду такий-то, і яку потужність машина готова прийняти. в принципі.
Як показує практика, якщо в місці, де ваш автомобіль довго стоїть, є точки “повільної” зарядки, “швидка” зарядка вам навряд чи знадобиться. До речі, і для автомобіля краще завжди заряджатися лише повільною зарядкою, оскільки “швидка” зношує батарею. Але якщо зарядка постійним струмом таки дуже потрібна, на допомогу прийдуть мобільні підлогові