Упродовж цього року в Тернополі, згідно рішення сесії міської ради, розпочнуть впроваджувати пілотний проект «Соціальна картка тернополянина». Його суть – автоматизувати систему надання та обліку пільгових послуг у транспортній, торговельній, комунальній та інших сферах.
Експеримент почнуть із громадського транспорту, при вході у який встановлять спеціальні електронні пристрої – валідатори. Коли вони запрацюють, то пасажири, щоб потрапити у салон, повинні будуть приставити до апарату пластикову картку з мікрочипом або кинути жетон. Апарат видаватиме чек, за яким контролери зможуть миттєво визначити, коли і де він був отриманий.
Спершу на систему карток переведуть тернопільські тролейбуси. Аби реалізувати цей задум, міська рада дозволила комунальному підприємству «Тернопільелектротранс» взяти кредит для закупівлі та встановлення обладнання автоматичної системи оплати проїзду та обліку пасажирів.
Відтак, підприємство має намір отримати позику в розмірі 4,5 млн грн. Як ідеться у проекті рішення міськради, банк для цього обиратимуть на конкурсних засадах. Кредит планують взяти на термін не менше трьох років під забезпечення нерухомого майна.
Як повідомив ЗІКу директор КП «Тернопільелектротранс» Андрій Мастюх, передбачається, що валідаторами обладнають усі 50 тролейбусів, які виходять на лінію в обласному центрі. Щодо самих електронних карток, то вони поділятимуться на три види.
«Насамперед, це персональна пільгова картка. Вона видаватиметься пенсіонерам, студентам, іншим категоріям громадян, які, згідно закону, мають право на пільги, зокрема й на проїзд. На ній буде фото власника, тобто скористатися нею іншій людині буде складно. Також передбачена картка безпосередньо тернополянина. Вона не є пільговою, однак, за бажанням власника, може бути персональною і в перспективі слугувати ще й для оплати рахунків тощо.
Будуть і картки без персоналізації, які використовуватимуться лише у транспорті. Такий проїзний стане в нагоді, зокрема, для гостей міста. Повертаючись додому, вони зможуть повернути картку, забравши невикористані кошти. Крім того, передбачені одноразові смарт-жетони, які дозволятимуть проїзд», – розповів Андрій Мастюх.
Кондукторів, які через нововведення стануть непотрібними, у «Тернопільелектротрансі» обіцяють не скорочувати. Людей, за їх згоди, перекваліфікують у водіїв чи контролерів.
За словами директора комунального підприємства, повністю перейти на нову систему обліку пасажирів у тролейбусах планують вже до кінця цього року. Після апробації система запрацює і в автобусах та маршрутних таксі.
У міській раді головним плюсом впровадження автоматизованої системи оплати проїзду вважають кращий контроль за пасажиропотоком, а відтак і грошима, отриманими з цього. Адже комп’ютер моментально фіксуватиме, скільки людей є у салоні. Крім того, стане відомою реальна кількість пільговиків.
Водночас, планується, що в перспективі «Соціальна картка тернополянина» виконуватиме більше десятка функцій. Нею можна буде розраховуватися не лише за проїзд у громадському транспорті, а й використовувати для придбання товарів у соціальних аптеках, магазинах та інших торговельних закладах, отримання пенсії, плати за комунальні платежі тощо.