На Тернопіллі внаслідок укрупнення адміністративно-територіальних одиниць намічено залишити лише три райони — Кременецький, Тернопільський і Чортківський.
Скільки живе українське село, стільки його руйнують, гноблять і нищать. Не встигли селяни оговтатись від недолугої земельної реформи, як нова напасть — тепер зазіхають на територіальний устрій сіл. Ще в кінці позаминулого року регіонали зініціювали законопроект за номером 9590 «Про об’єднання територіальних громад», який фактично руйнує уклад життя сільських громад. Торік почали його розробляти — тихо, без зайвого галасу й інформування. Чому? Тому, що те, що задумали, — смерть для тисяч українських сіл, нищення духовної національної основи держави. Для влади це вигідно, бо керувати десятками сільських рад легше, аніж сотнями. Тим паче — перед президентськими виборами. Перечекали вибори парламентські й знову активізували роботу. Ось у чому її суть.
Називаючи це турботою про життєвий рівень селян, наданням невідомо яких «соціальних та адміністративних послуг», хитромудрий план передбачає так зване укрупнення районів і «оптимізацію» сільських рад. Більшість районів планують перетворити на об’єднані територіальні громади. Як йдеться в документі, відстань від адміністративного центру такої громади до її найвіддаленішого пункту становитиме 30 км. Реформатори визначили, що середня чисельність сільської громади після об’єднання в нову територіальну одиницю повинна становити 9 тис. осіб, середня кількість населених пунктів у цьому новоутворенні — 16, середня площа — близько 400 кв. км.
Як стверджує народний депутат України чотирьох скликань Юрій Кармазін, у Тернопільській області намічено залишити лише три райони — Кременецький, Тернопільський і Чортківський. В областях, сусідніх із нашим краєм, такі: в Івано-Франківській — Івано-Франківський, Калуський, Коломийський, у Львівській — Бродівський, Дрогобицький, Львівський, Самбірський, Стрийський, Червоноградський, у Хмельницькій — Кам’янець-Подільський, Хмельницький, Шепетівський.
Дуже цікавим пунктом у законопроекті є той, який відроджує в селі посаду старости. Ось витяги з документа «Система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову… сільського (селищного) старосту», «Рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради визначаються обсяг функцій старости, умови оплати його праці, інші умови роботи».
Відкрила пояснювальну записку до законопроекту. Там наводять приклади на трьох областях — Запорізькій, Сумській і Хмельницькій, де буде трохи більше як 50 місцевих рад. У наших сусідів хмельничан планують залишити тільки 51 сільську й селищну ради. Відомо, що ще кілька років тому там налічувалося 24 селищних і 550 сільських рад. Тож переважна більшість із тих, які тепер працюють, будуть ліквідовані. Приблизно те ж зроблять і в нашій області. Чимало людей опиняться без роботи, а селянам, щоб вирішити найпростіше питання, доведеться долати не один десяток кілометрів до адміністрацій. Людей хочуть помістити в резерваціях, відірваних від центрів, фактично залишених сам на сам із проблемами. Адже в нас усе дуже добре на папері, а зазвичай на практиці виходить так, що ті реформи, які, до прикладу, вже запроваджують — медичну, освітню, пенсійну, — тільки погіршують українцям життя.
Офіційно Кабмін хоче спонукати, щоб сільські, селищні й міські голови нібито добровільно виступили за об’єднання сусідніх територіальних громад, але згідно із затвердженим перспективним планом. А ті громади, які не приймуть відповідних рішень про «добровільне» об’єднання на основі «планів» уряду, позбавлять державної підтримки. Переконують, що законопроект нібито широко обговорювали й він схвалений. Ким і коли? Кажуть, із Мінфіном, Мінекономрозвитку, відповідними всеукраїнськими асоціаціями. Лише з мільйонами селян ніхто нічого не погоджував. Хіба селяни знають, що їм готує влада? Хто їх питає і радиться з громадами? «Покращення» готують, навіть не обговоривши перспективи, не заслухавши думку людей.
Зрозуміло, чому не йдуть у народ. Напевно, пам’ятають роз’яснення необхідності таких реформ колишнім нардепом Безсмертним, якого свого часу вигнали з рідного села. Тоді принаймні хотіли говорити з людьми. Тепер — не бажають. Нинішні реформатори обережні й хитрі. Кажуть, що залишилося лише схвалити законопроект у Верховній Раді та провести місцеві референдуми, навіть не враховуючи, що не передбачено, аби референдуми затверджували зміни адміністративно-територіального устрою територій. Хіба заразом поміняють Конституцію…
Експерти роблять висновок, що через цей законопроект готується операція, яку можна назвати зачисткою території від «зайвого» населення та органів місцевого самоврядування перед запровадженням ринку землі. Адже й неспеціалістові зрозуміло, що у величезному районі віддалені від райцентру села — перші кандидати на вимирання. Кому потрібна буде там земля?
І наостанок — цитата з висновку на проект закону Головного науково-експертного управління, який був зроблений торік. «Практична реалізація законопроекту в разі його прийняття у запропонованому варіанті навряд чи дасть змогу сформувати спроможні, самодостатні територіальні громади, які володіли б відповідними матеріальними, фінансовими ресурсами та об’єктами соціальної інфраструктури…» А далі — підсумок: за результатами розгляду в першому читанні законопроект доцільно відхилити. Чи протиснуть його й що отримаємо на території України? На разі питання риторичне.
Валентина БАЦА. ВЖ