Головна Політакценти Тернопільські депутати не хочуть боротись з конфліктами інтересів у раді?

Тернопільські депутати не хочуть боротись з конфліктами інтересів у раді?

Експертами “Освітньо-аналітичного центру розвитку громад” були проаналізовані рішення Тернопільської міської ради, які розглядались депутатами 19 серпня 2016р.

Після оприлюднення інформації про можливий наявний конфлікт інтересів при голосуванні депутатом Михайлом Сиротюком за питання, яке стосувалось його дружини Христини Білінської ми отримали масу коментарів, які засвідчують актуальність проблеми. Деякі з коментарів були видалені депутатами, а деякі ними відкориговані.

Тема “Конфлікту інтересів” (КІ) для депутатів Тернопільської міської ради не є новою. Під час підготовки проекту діючого регламенту, завдяки тиску громадських активістів, питання розгляду конфлікту інтересів було все ж віднесено до однієї з депутатських комісій.

Експерти відзначають, що державні службовці та депутати ще не звикли аналізувати власні рішення на предмет конфлікту інтересів. В Україні є певна законодавча база, яка регулює дане питання.

Теоретично

До основних законів, які регламентують дане питання належать Закон України Про засади запобігання і протидії корупції та Закон України Про запобігання корупції.

Закон України Про запобігання корупції чітко ставить всі точки над “і”, щодо рішення, яке було прийняте депутатами 19 серпня:

потенційний конфлікт інтересів – наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень;

приватний інтерес – будь-який майновий чи немайновий інтерес особи, у тому числі зумовлений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками з фізичними чи юридичними особами, у тому числі ті, що виникають у зв’язку з членством або діяльністю в громадських, політичних, релігійних чи інших організаціях;

реальний конфлікт інтересів – суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень;

Що ж повинен був зробити депутат?

Розділ V ЗАПОБІГАННЯ ТА ВРЕГУЛЮВАННЯ КОНФЛІКТУ ІНТЕРЕСІВ
Стаття 28. Запобігання та врегулювання конфлікту інтересів
3) не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів;

Що ми маємо практично?

Пропонуємо Вашій увазі ще 2 рішення, які були прийняті сесією Тернопільської міської ради 19 серпня.

1. Рішення, яке стосувалось призначення стипендій міського голови “Кращий учень школи”. Так склалось, що кращою і єдиною представницею школи № 16 виявилась Генсерук Юлія – донька депутата міської ради Віктора Генсерука. Перед розглядом даного питання пан Генсерук зазначив, що даний проект рішення спричинить конфлікт інтересів, тому не голосуватиме за нього. Таким чином він запобіг виникненню КІ.

2. Рішення Про нагородження відзнаками Тернопільської міської ради, а саме про Присвоєння звання Почесний громадянин м. Тернополя. Розглядали та затверджували кандидатури члени Постійної комісії по нагородженню відзнаками Тернопільської міської ради. Членом даної комісії є депутат Володимир Місько. Окрім цього депутат працює доцентом кафедри історії України в Тернопільському національному педагогічному університеті. Одностайним рішенням комісії була підтримана кандидатура ректора ТНПУ Володимира Кравця, який є роботодавцем депутата. Окрім цього Володимир Місько ще двічі проголосував за свого роботодавця під час сесії – голосував ПРОТИ пропозиції депутата Півторака С.Р. про зняття кандидатури В.Кравця та ЗА про нагородження в цілому.

Незацікавленість у вирішенні питання з конфліктами інтересів демонструють депутати Тернопільської міської ради. Так постійна комісія міської ради з питань місцевого самоврядування, законності, правопорядку, регламенту та депутатської діяльності налічує всього 2 депутати.
Окрім того самі депутати вважають, що якщо вони між собою обговорили питання, то журналістів і громадськість не варто інформувати про можливий конфлікт інтересів, хоча це твердження перечить Закону України “Про засади запобігання і протидії корупції” Стаття 3. Основні принципи запобігання і протидії корупції
1. Діяльність із запобігання і протидії корупції ґрунтується на принципах: відкритості та прозорості діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування;

Такий висновок можна зробити з коментаря депутата міської ради Івана Сороколіта “Вважаю, що тут немає конфлікту інтересів. Депутати знали за кого голосують! А якщо виявиться, що на думку “експертів” це порушення, то це або експерти все ж помиляються або законодавці чуть перестарались.
Експертам раджу активніше боротись за безкоштовну по конституціїї освіту, медицину і т.д. Уявляєте??? У Тернополі порушується КОНСТИТУЦІЯ!!”

Окрім того пан депутат радить займатись іншими темами, натякаючи, що в цю краще не влазити.

Що робити?

Тема Конфлікту інтересів для України є досить новою, що призвело до наявності прогалин в чинному законодавстві. Проте, цю проблему можна легко вирішити прийнявши Порядок запобігання та врегулювання конфлікту інтересів в Тернопільській міській раді та її виконавчих органах. В положенні чітко виписати хто і що повинен робити у разі виникнення конфлікту інтересів та як вчиняти, щоб таку ситуацію уникати взагалі. В такому разі ми виключимо аспект суб’єктивності, емоцій та партійної приналежності. Питання лише Чи зацікавленні у цьому депутати?