Головна Політакценти Політична активність на Тернопільщині має ознаки дочасної агітаційної діяльності

Політична активність на Тернопільщині має ознаки дочасної агітаційної діяльності

Офіційна кампанія з виборів Президента України розпочнеться 31 грудня 2018 року. Та потенційні кандидати на цю посаду розпочали свою політичну активність ще з вересня. Це й особисті візити політиків на Тернопілля, і велика кількість політичної реклами на зовнішніх носіях, і публікації у ЗМІ матеріалів із ознаками «джинси» та «чорного піару», розповсюдження партійних газет та встановлення брендованих наметів. На думку спостерігачів Громадянської мережі ОПОРА в Тернопільській області усе це є ознакою дочасної агітаційної діяльності.

У вересні-грудні, як повідомила координаторка громадського спостереження ОПОРИ за виборами в Тернопільській області Ольга Галушка, наш регіон відвідало 12 потенційних кандидатів: Валентин Наливайченко (Рух Валентина Наливайченка «Справедливість»), Сергій Тарута («Основа»), Олександр Шевченко (УКРОП), Роман Безсмертний, Анатолій Гриценко (Громадянська позиція), Юлія Тимошенко (ВО «Батьківщина»), Дмитро Добродомов (Громадський рух «Народний Контроль»), Руслан Кошулинський (ВО «Свобода»), Юрій Бойко («Опозиційна платформа – За життя»), Арсеній Яценюк («Народний фронт»), Юрій Дерев’янко та чинний Президент Петро Порошенко. Характер візитів та тематика заходів цих політиків були різними. А найбільш багатолюдні заходи, у рамках своїх візитів, провели Юлія Тимошенко та Петро Порошенко.

«Досить поширеним явищем із ознаками дочасної передвиборчої агітації на Тернопільщині стало розміщення політичної реклами на зовнішніх носіях, – зазначила Ольга Галушка. – Від листопада кількість таких матеріалів помітно зросла та популяризує все більшу кількість потенційних кандидатів чи політичних партій. Так, спостерігачі ОПОРИ у грудні промоніторили 605 білбордів на головних вулицях, кругових перехрестях та об’їзній дорозі міста. З них 272 спрямовані на привернення уваги виборців до потенційних кандидатів на пост Президента України або до певних політичних сил, що становить 45% від досліджених рекламних площ. Лідерами за кількістю рекламних щитів є Петро Порошенко, Юлія Тимошенко, Арсеній Яценюк, Андрій Садовий та Анатолій Гриценко. Політична реклама Петра Порошенка займає 38,8% від кількості досліджених білбордів із зображенням потенційних кандидатів у президенти чи символікою і гаслами, що асоціюються з ймовірними кандидатами, Юлії Тимошенко – 12,7%, Арсенія Яценюка – 10,6%, Андрія Садового – 9%, Анатолія Гриценка – 8,6%. Менше політичної реклами на зовнішніх носіях у Олега Ляшка – 5,7%, Володимира Зеленського – 5,7%, Руслана Кошулинського – 2,4 %, а також Ольги Богомолець – 1,6%, Дмитра Добродомова – 2,9% та Юрія Бойка – 2%.».

Ще однією ознакою дочасної передвиборчої агітації є публікації немаркованих належним чином статей про потенційних кандидатів у Президенти України, з ознаками прихованої реклами, у районних та обласних газетах. Протягом останніх місяців спостерігачі ОПОРИ зафіксували матеріали з ознаками «джинси» про Юлію Тимошенко, Вадима Рабіновича, Олега Ляшка та чинного президента України Петра Порошенка.

Також були виявлені статті з ознаками «чорного піару» проти потенційних кандидатів на посаду президента Володимира Зеленського, Юлії Тимошенко та Анатолія Гриценка.

«Наразі ми не можемо говорити про порушення законодавства «Про вибори Президента України», оскільки офіційна виборча кампанія розпочнеться 31 грудня, – каже Ольга Галушка. – Та 15 листопада Центральна виборча комісія закликала усіх суб’єктів виборчого процесу утриматися від дочасної агітації та неухильно дотримуватися загальновизнаних міжнародних стандартів проведення виборів і створити умови для проведення дійсно змагального процесу. Поширення публікацій, які мають ознаки «джинси» та «чорного піару» може свідчити про те, що потенційні кандидати та їхні команди не готові відмовитись від недобросовісних методів політичної боротьби. Крім того, Національна спілка журналістів України у своїй заяві від 20 грудня 2018 року також закликала медіа не піддаватись впливу виборчих штабів, та не публікувати «чорнуху» чи «джинсу», адже збалансоване та незаангажоване висвітлення виборчої кампанії є однією з умов проведення чесних виборів та утвердження свободи слова в Україні.».

З початком офіційної виборчої кампанії Громадянська мережа ОПОРА здійснюватиме довготермінове громадське спостереження за виборами Президента України в усіх територіальних виборчих округах Тернопільської області. Представники мережі спостерігатимуть за ходом агітаційної кампанії, дотриманням виборчого законодавства та принципів демократичних виборів. 31 березня 2019 року до команди довготермінових спостерігачів приєднаються короткотермінові, які на виборчих дільницях спостерігатимуть за організацією процесу голосування та підрахунку голосів. Якщо ті чи інші факти під час виборчої кампанії будуть містити ознаки кримінального або адміністративного правопорушення, то спостерігачі будуть звертатися до правоохоронних органів з відповідною заявою.