Головна Політакценти Експерти розповіли про недоліки проекту бюджету на наступний рік

Експерти розповіли про недоліки проекту бюджету на наступний рік

Проект бюджету Тернополя на 2018 рік проаналізували представники експертно-аналітичної групи «Акцент». Результати проведеної роботи вони презентували 13 грудня у тернопільському прес-клубі. Експерти мали ряд зауважень, як до процесу формування Проекту бюджету, так і до розрахунків доходів та видатків.
Як повинен готуватися та розглядатися проект міського бюджету детально описано у Статуті територіальної громади міста Тернополя. Утім, за словами експерта ГО «Експертно-аналітична група «Акцент» Богдана Малиняка, процедура ця міською радою дотримана не була. Зокрема, проект фінансового документу на наступний рік розмістили не в розділі «Бюджет міста», а в розділі «Доступ до публічної інформації» разом з великою кількістю інших проектів рішень міської ради. Для пересічних користувачів сайту таке його розміщення є незручним, до того ж пошук по сайту не допомагає знайти проект бюджету. Документ на сайті міської ради був опублікований 24 листопада, а громадські слухання щодо бюджету провели 3 листопада, тобто, який проект розглядали на громадських слуханнях невідомо.
Багато питань та зауважень в експертів виникло до обгрунтування розрахунків та видатків у проекті бюджету через те, що не було оприлюднено пояснювальної записки до головного фінансового документу. Наприклад, передбачено, що 700 мільйонів гривень у бюджет мають надійти від сплати податку на доходи фізичних осіб. Експерт Василь Тарас зазначив, що відповідно до Проекту програми соціально-економічного розвитку Тернополя, загальна чисельність штатних працівників у 2018 році становитиме 63 тисячі осіб, тобто без приросту порівняно з 2017 роком. Це означає, що в місті наступного року не планують створювати нові робочі місця, закривати вакантні посади та детінізувати зайнятість населення. Відповідно до Стратегії розвитку міста було прийнято 34 місцеві програми. Але на більшість з них у проекті бюджету передбачено від 16% до 90% від необхідних коштів. У повному обсязі закладено кошти тільки на чотири програми, а на 11 програм взагалі не передбачено фінансування. Такий порядок фінансування закладає невиконання передбачених цими програмами завдань, зводить їх до статусу нічим не обгрунтованих намірів.
Експерт Володимир Горин аналізував у запропонованому Проекті бюджету видатки. Він зробив висновок, що видатки міського бюджету на різні напрямки розподіляються по-різному. Наприклад, найбільше цього року видатки зросли на управління освіти і науки – на 107 мільйонів гривень та ЖКГ – на 59 мільйонів, тоді як на охорону здоров’я передбачено на 31 мільйон гривень менше, ніж минулого року. Наступного року заплановано виділити на управління житлово-комунального господарства 312 мільйонів гривень. Але існує загроза неефективного використання цих коштів, оскільки немає розмежування замовника та контролера робіт. Найчастіше замовниками робіт, які фінансуються з міського бюджету є комунальні установи або підприємства, а технічний нагляд за виконанням робіт також виконує комунальна установа. Тому є ризик, що оцінка обсягів робіт та якість їх виконання будуть необ’єктивними. Також експерту незрозуміло, за якими критеріями відбувається вибір об’єктів, які планують ремонтувати, адже пояснювальної записки до Проекту бюджету немає. Також незрозуміло, за якими критеріями визначають суму коштів, яка буде виділена дошкільним навчальним закладам. Так, трьом садочкам наступного року взагалі не передбачені кошти на капітальний ремонт чи благоустрій територій, а для кількох, навпаки, суми коливаються від 500 тисяч до 1,5 мільйона гривень.
Надія Кучер, начальник фінансового управління міської ради, яка також була присутня на зустрічі, визнала, що окремі моменти при підготовці та формуванні Проекту бюджету потребують доопрацювання. Щодо пояснювальної записки, то це об’ємний документ, який оприлюднюється після наявності усіх даних. І її не публікували на сайті через те, що очікували уточнених цифр щодо державних субвенцій. Такі дані, за словами Надії Кучер, надійшли до міської ради тільки 12 грудня. Стосовно нерівномірного фінансування міських програм, то у проекті не передбачені кошти для тих програм, які будуть фінансуватися з державного бюджету. А ті, яким передбачено тільки часткове фінансування, будуть додатково виділені кошти упродовж року при внесені змін до бюджету. Також Надія Кучер зазначила, що видатки бюджету формуються за основі звернень управлінь-головних розподільників коштів. Свої пропозиції також подають депутати та громадяни.
Проект бюджету на наступний рік, як і Програму соціально-економічного розвитку, уже затвердили на черговому засіданні виконавчого комітету 13 грудня. А 15 грудня головний фінансовий документ міста мають затвердити на сесії міської ради.