Головна Новини Залізничники Тернопільщини вимагали під Кабміном безпечний транспорт та людські умови праці

Залізничники Тернопільщини вимагали під Кабміном безпечний транспорт та людські умови праці

16 січня близько трьох годин залізничники усієї України намагалися достукатись до урядовців під стінами Кабміну. Нелюдські умови праці змусили людей чи не вперше відкрито говорити про реальні загрози, які створює для людей залізничний транспорт, а також безгрошів’я та корупційні схеми, які воно породило. Щоденна ходьба по лезу ножа довела напругу на «Укрзалізниці» до крайньої межі. Ультиматум, висловлений вищому державному керівництву, спровокував ряд заяв чиновників, якими частково задовольнялися вимоги працівників залізниці. Однак уже за кілька днів державні мужі на різний лад почали трактувати свої обіцянки.

Провідники носять керівництву данину

Офіційною причиною попереджувальної акції працівників залізниці стало масове звільнення залізничників у рамках реорганізації підприємства. У рамках підвищення результативності діяльності залізничної галузі  очікується зменшення контингенту на 10% у всій галузі, тобто 40-45 тис. залізничників буде викинуто на вулицю. І в жодному з випадків звільнення мова не йде про статтю скорочення. Як правило, працівники та залізниця розстаються за згодою сторін. Грамотно викладена позиція підприємства залишила без додаткових виплат сотні залізничників.

– На даний момент мова йде не про скорочення працівників, а оптимізацію підприємства, – пояснює голова вільної профспілки машиністів локомотивного депо «Тернопіль» Роман Владика. – Відповідно керівництво не скорочує працівників, а створює такі умови праці, у яких людина не може виконувати своїх обов’язків. Наприклад, переводять працівників на інші посади з меншою заробітною платою чи в іншому місті. «Укрзалізниця» – це величезне підприємство. Не виключено, що людині, яка проживає у Тернополі, можуть запропонувати посаду в Івано-Франківську. В силу об’єктивних обставин людина не може там працювати, тому їй доводиться звільнятися. А це вже зовсім інша стаття, інші відрахування до пенсійного фонду та інших установ, відсутність будь-яких допомог та виплат.

Тотальне недофінансування на підприємстві породжує потужні корупційні схеми. Під час попереджувальної акції провідники не боялися говорити про те, що найелементарніше у вагон їм доводиться купувати самостійно. Мова йде про медикаменти, засоби гігієни і навіть вугілля. Крім того, у цьому середовищі напрацьована ціла схема відкатів. У кінці рейсу кожен провідник має здати начальнику поїзда певну суму. Той передає гроші інспектору і так ланцюжок обривається десь на верхівці керівництва. Пан Владика не виключає, що такі факти мають місце у роботі провідників, однак на рівні Тернополя такі факти не були зафіксовані. Причина не в тому, що місцевим провідникам дуже щастить. Просто вони працюють у приміських поїздах. І єдиний інструмент їхньою праці – це касовий апарат. Про зазначені вище зловживання пан Роман чув від своїх колег з вагонного депо «Київ пасажирський», у якому працюють понад 1300 провідників.

90% локомотивів підлягають списанню

При потребі закупівлі пасажирських вагонів у кількості 300 одиниць на рік за всі роки існування «Укрзалізниці» придбано не більше 500 одиниць. Мізерне оновлення «Укрзалізниці» станції «Тернопіль» практично не торкнулося. Із 300 придбаних одиниць не було жодного цілого складу. Як правило, нові вагони стали вкрапленнями потягів, які курсують на Київ.

– Згідно з законом про транспорт у державному бюджеті мають передбачатися кошти  для закупівлі транспортних засобів для підприємства, зокрема, локомотивів та вагонів. Будівництво та реконструкція залізничних ліній, вокзалів, пішохідних постів, туалетів, пасажирських платформ та інших об’єктів залізничного транспорту, пов’язаних з обслуговуванням населення регіону, придбання електропоїздів та дизель-поїздів для приміського сполучення здійснюються за рахунок коштів залізниць із залученням коштів місцевих бюджетів, а також інших не заборонених законодавством коштів. Кабінет Міністрів щорічно встановлює «Укрзалізниці» державне замовлення щодо перевезень пасажирів і вантажів, введення нових потужностей, модернізації технічних засобів. Техніка настільки зношена, що вона стає загрозою не тільки для працівників, які її обслуговують, а й для пасажирів та інших людей, скажімо, жителів населених пунктів, через які проходить залізниця. У 2012 році в Тернополі капітально відремонтовано всього один локомотив, – розповідає Роман Владика.

За словами працівників залізниці, це є великим досягненням, тому що востаннє такий ремонт проводили понад три роки тому. Більшість транспортних засобів, які знаходяться в депо, підлягають списанню. Найстарший з них уже невдовзі святкуватиме п’ятдесятилітній ювілей, а наймолодший невдовзі розміняє третій десяток. Локомотиви тепловозних парків зношені більш ніж на 90%. Аналогічна ситуація з пасажирськими вагонами.  У результаті ми спостерігаємо картину з масовим зняттям поїздів.

Близько року тому відміна ряду потягів «Укрзалізниці» викликала хвилю обурення у громадськості. Тоді ситуацію із зняттям рейсів керівництво підприємства пояснило банально, мовляв, кількість пасажирів зменшилась, відтак зникла потреба у такій великій кількості потягів. Втім ситуація далеко не така однозначна, як здається на перший погляд. Потреба зняття рейсів виникла саме через відсутність у достатній кількості провідників та, звісно, зношеність транспортних засобів. Наприклад, раніше у Тернополі у пасажирському русі працювало 11 бригад по двоє людей. Зараз залишилось лише чотири. Це, звичайно, вплинуло на фінансовий стан у сім’ях працівників «Укрзалізниці».

Залізничники день працюватимуть за інструкціями

Наразі готується правова база для переведення залізничників на 4-денний робочий день. Частина працівників залізниці уже давно працює за графіком неповного робочого тижня. Це відповідно позначилось на заробітній платі. Спершу працівникам скорочували тривалість робочого дня на три години. Потім у графіку залізничників з’явився ще один вихідний день.  2012 рік став черговим роком, протягом якого керівництво не виконало вимог ані Генеральної угоди, ані Галузевої, ані фінансового плану. Щодо підвищення плати працівникам залізниці, то Генеральною угоду таке зростання передбачене у розмірі 16%, Галузевою – 25%, фінпланом – 15,8%. У дійсності годинні тарифні ставки та посадові оклади працівників підвищені лише на 10,25%.

Більше того, з кожним роком керівництво підприємства намагається все більше відповідальності за безпеку пасажирів перекласти на простих працівників, які по великому рахунку прийняти категоричних рішень не можуть через адміністративний тиск. Наприклад, є перелік несправностей локомотива, з якими він не має права виїжджати з депо. Але іншого нема. Керівництво каже випускати транспортний засіб у рейс, натомість відповідальність за це лягає на плечі технічного працівника.

Ще однією проблемою залізниці є відшкодування за проїзд пільгових категорій. Попри все залізниця і досі залишається найдешевшим видом транспорту. Для пенсіонерів-дачників – це взагалі панацея. Загалом безкоштовно залізниця перевозить дев’ять категорій пасажирів. Натомість повернення коштів, передбачене законодавством, не відбувається. Ось і ще одна дірка у надходженнях підприємства.

Представники уряду та профільного міністерства відреагували на заяви працівників залізниці і сіли з учасниками акції за стіл переговорів. У результаті двогодинних дискусій сторони домовились про створення двох робочих груп: одна на рівні Кабінету Міністрів, інша – на рівні «Укрзалізниці». Сторони мають спільно напрацювати текст протоколу, який би задовольняв як працівників підприємства, так і уряд. Уже зараз представники Кабміну пообіцяли залізничникам підвищення заробітної плати на 15% до кінця  року. Ця цифра дещо відрізняється від тієї, що вимагали учасники акції, адже з їхнього боку мова йшла про підвищення зарплати на 25% плюс 5% за попередні роки. Видані на «Укрзалізниці» накази про звільнення працівників на вимогу міністерства інфраструктури були скасовані. Та уже через кілька днів представники влади заявили, що реальних загроз на підприємстві немає, а учасники акції належать до тієї категорії, якій би лиш погаласувати. Відтак виконання зобов’язань державних органів перед залізничниками наразі під великим сумнівом. Ціна питання для людей надто висока, щоб давати крок назад. У разі ігнорування або невиконання їхніх вимог прийнято рішення, ніяких мирних акцій протесту біля КМУ більше не проводити. Залізничники одразу звертатимуться до Генеральної прокуратури України щодо притягнення до відповідальності посадових осіб, винних у систематичному порушення КМУ законодавства України у сфері діяльності залізничного транспорту. А також керівники вільних профспілок обіцяють звернутися до усіх залізничників України з пропозицією провести всеукраїнську акцію «Робота за інструкціями» з 07.00 до 09.00 у зазначений день.

Зоряна Гарасимів (“Номер один”)