Громада міста обурена кричущими порушеннями законодавства та будівельних норм і правил при наданні земельної ділянки на будівництво Торгового комплексу на вул. Б. Хмельницького в м. Тернополі, наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, а також дозволу на виконання будівельних робіт.
На запит та звернення громадських активістів в управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області та у прокуратуру міста Тернополя отримано відповіді, які свідчать про наміри приховати порушення при прийнятті відповідних рішень міської ради.
У листі управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Тернопільській області від 12.05.2015 р. на запит громадських активістів зазначено: що проектна документація за робочим проектом «Торговий комплекс на вул. Б. Хмельницького в м. Тернополі» розроблена відповідно до вихідних даних на проектування; площа земельної ділянки становить 271 м2, площа забудови становить 263 м2; експертним звітом відмічено, що робочий проект «Торговий комплекс на вул. Б. Хмельницького в м. Тернополі» виконано згідно вимог ДБН А.2.2-3-2012; проектна документація на будівництво даного об’єкту не потребує погодження державними органами, органами місцевого самоврядування та їх посадовими особами.
У відповіді по зверненню на адресу обласного управління Державної архітектурно-будівельної інспекції та у прокуратуру м. Тернополя із зазначенням порушень управлінням вказано, що в діях КП «Підприємство матеріально-технічного забезпечення» Тернопільської міської ради не вбачається порушень вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності під час будівництва торгівельного комплексу по вул. Б. Хмельницького у м. Тернополі. Відповідь з прокуратури м. Тернополя до цього часу відсутня.
На підставі отриманих документів та з публічно доступних матеріалів на офіційному сайті Тернопільської міської ради фахівцями на прохання активістів встановлено, що:
Земельна ділянка для будівництва Торгового комплексу на вул. Б. Хмельницького надана рішенням Тернопільської міської ради в порушення містобудівної документації, а саме Генерального плану міста Тернополя, Плану зонування території м. Тернополя (згідно генерального плану міста та плану зонування території надана земельна ділянка за цільовим та функціональним призначенням відноситься до зон зелених насаджень спеціального призначення.
Наявність цих зон на привокзальних майданах є обов’язковою вимогою (п. 15.4 ДБН В.2.3-19-2008 «Споруди транспорту. Залізниці колії 1520 мм») та п.1.5 ДБН В.2.3-5-2001 згідно з яким вокзальні площі використовуються для забезпечення транзитного та під’їзного руху транспорту з чітким перерозподілом за напрямками.
Містобудівні умови та обмеження земельної ділянки № 397 за адресою вул. Б. Хмельницького від 03.04.2014 р. надані в порушення п.2.4 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженому Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07. 2011 р. № 109 оскільки наміри забудови суперечать генплану та плану зонування міста Тернополя (містобудівній документації).
Вказані порушення суперечать вимогам статті 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»; статей 8;14;17;18;21 Закону України «Про основи містобудування»; статей 5;8;25;24;26;29;31 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»; статей 20;123;1861Земельного кодексу України та будівельним нормам.
Проектна документація на будівництво торгового комплексу на вул. Б. Хмельницького в м. Тернополі не відповідає вихідним даним на проектування стосовно дотримання п.2 містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки оскільки щільність забудови становить більше 97 відсотків, що є порушенням розділу 5 ДБН В.2.2-9-2009 та вимог п. 5.4 ДБН 360-92 **, згідно з яким рівень озеленення ділянки громадських будинків і споруд повинен становити не менше 40%.
Оскільки проектні матеріали на розміщення даного об’єкту не надають, при розрахунках, якщо припустити фантастику, що площа забудови та відведена земельна ділянка матимуть круглу конфігурацію (мінімальний периметр при максимальній площі) розмір відмостки становитиме 28 см, а ділянка далеко не кругла і будова теж.
Тому, враховуючи виступаючі конструкції об’єкту та конструкції фундаментів, є можливість стверджувати що об’єкт будується за межами наданої земельної ділянки, тобто є самочинним будівництвом (ст.376 Цивільного кодексу України), адже згідно з ч.3 ст.79 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку розповсюджується на простір, що знаходиться над та під поверхнею ділянки на висоту і на глибину, необхідні для зведення житлових, виробничих та інших будівель і споруд.
Враховуючи вказане вище, встановлено, що у проекті не дотримані вимоги пунктів 9 і 11 містобудівних умов щодо благоустрою та щодо забезпечення необхідною кількістю місць зберігання автотранспорту.
Відсутнє погодження головного архітектора міста містобудівного та архітектурного проектного рішення об’єкту (ст.14 Закону України про архітектурну діяльність»). Натомість, у своїй інформації управління Державної архбудінспекції у Тернопільській області прикидається, що не знає різниці між містобудівним та архітектурним проектним рішенням і проектною документацією хоча в законі це чітко визначено.
У загальних даних містобудівних умов у п. 9 підмінене функціональне призначення земельної ділянки, адже згідно з планом зонування території міста Тернополя функціональне призначення даної земельної ділянки – зона зелених насаджень спеціального призначення (ст. 18 част.2 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»
У основних даних та техніко-економічних показниках проекту не зазначено (з метою приховування) самого основного показника щодо потужності, місткості, пропускної спроможності об’єкту, за яким має здійснюватись розрахунок потреби площі земельної ділянки, а саме торгової площі торгового комплексу, оскільки об’єкт відноситься до підприємств торгівлі, (не дотримано п.8 додатку К ДБН А.2.2-3-2012, порушення п. 29 Порядку виконання будівельних робіт зазначених у постанові Кабінету міністрів України від 13.04.2011р. №466).
Однак у експертному звіті щодо розгляду проектної документації від 15.09.2014 р. № 20-0606-14, виданому ДП «Укрдержекспертиза» у Тернопільській області зазначено що проектна документація відповідає державним будівельним нормам, вимогам та стандартам у сфері будівництва, проте порушення будівельних норм, зокрема пунктів 4.1;4.2; 8 (додаток К) ДБН А.2.2-3-2012 не викликає сумніву.
Незважаючи на вказані порушення Законів України, будівельних норм державних стандартів і правил, протести громадськості, заяви ТОО спілки архітекторів України, – зазначене будівництво продовжується, чим уже нанесено збитків комунальній власності міста в особливо великих розмірах. Окрім того порушено основні архітектурні принципи планування майданів, знищується архітектура комплексу Привокзального майдану яка була композиційно та стилістично пов’язана із будівлею вокзалу (1870 р.) та будинком залізничників.
Вимагаємо:
- Дозвіл на виконання будівельних робіт на будівництво торгового комплексу за адресою вул. Б. Хмельницького – призупинити негайно і анулювати;
- Усі рішення Тернопільської міської ради щодо земельної ділянки під будівництво торгового комплексу за адресою вул. Б. Хмельницького визнати недійсними;
- Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою вул. Б. Хмельницького на будівництво Торгового комплексу визнати недійсними;
- Визнати недійсною угоду щодо вказаної земельної ділянки ;
- Державну реєстрацію земельної ділянки визнати недійсною.
- Осіб винних у зазначених порушеннях, невиконанні своїх посадових обов’язків, зволіканні у прийнятті рішень та підміні в документах функціонального призначення земельної ділянки притягнути до відповідальності згідно чинного законодавства.
Одночасно активістами та фахівцями встановлено, що вказані порушення за зазначеним алгоритмом набрали в м. Тернополі масового характеру що призводить до знищення інфраструктури та перспектив розвитку міста.