Головна Новини У Тернополі 200 педагогів стоять на біржі

У Тернополі 200 педагогів стоять на біржі

Сотні педагогів випускає щороку Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка. Крім цього вищого навчального закладу в нашій області є ще Чортківський гуманітарно-педагогічний коледж імені Олександра Барвінського, Кременецька обласна гуманітарно-педагогічна академія імені Тараса Шевченка. Чи можуть їхні випускники влаштуватися на роботу і чи прозорий процес прийому кадрів у школах? Ці питання обговорили під час засідання Тернопільського прес-клубу.
Інформацію про вакансії випускники ТНПУ, які хочуть працювати у школах, можуть знайти у різних джерелах. Найперше їм у цьому допомагає Центр моніторингу забезпечення якості освіти Тернопільського національного педагогічного університету. Саме сюди звертаються керівники навчальних закладів, яким потрібні вчителі, і сам центр має налагоджені зв’язки з потенційними роботодавцями. Дані про наявні вакансії максимально поширюють серед студентів: через керівників факультетів, старост груп, через соціальні мережі. Випускники також можуть звернутися за допомогою до міського управління освіти та міського центру зайнятості. Із жовтня минулого року вчителів у школи не призначають з управління освіти, як це було раніше, а приймає їх на роботу безпосередньо директор школи. Тож, подати своє резюме випускники можуть і керівництву обраної школи. Хоча в управлінні освіти також є база даних, як вакансій, так і спеціалістів, які шукають роботу. Щоправда цього року до управління освіти звернулося мало випускників.
«Станом на 16 жовтня 2018 року у нас 5753 фахівці працює у закладах загальної, дошкільної і позашкільної освіти, – розповіла Наталія Вишинська, головний спеціаліст з питань кадрової роботи управління освіти і науки Тернопільської міської ради. – З них 3793 – педагоги. Минулого року дали автономію керівникам, відповідно до нового закону «Про освіту», і керівники загальноосвітніх навчальних закладів вже самостійно приймають педагогічних працівників. Але ми продовжуємо працювати з міським центром зайнятості, з вузами, не залишаємо цю роботу. Утім цього року дуже мало прийшло до нас випускників щоб стати на облік, порівняно з минулим, мабуть, вже подавали резюме директорам шкіл. Та це не значить, що ми перестанемо працювати з випускниками, ми приймаємо резюме, ставимо їх на облік. Минулого року нам потрібні були вчителі інформатики, цього року – фізкультури, трудового навчання. По тому переліку, який у нас є, я зателефонувала 18 особам у пошуку вчителів інформатики. Та мені зразу відмовляли: «Ні, дякуємо, ми працюємо.». Працюють вони у приватних фірмах, те, що вони хочуть працювати в школах навіть не обговорюється. Вони здобувають повну вищу освіту і працюють у приватних фірмах. Вчителі фізкультури те ж саме. Цього року ми ледве знайшли вчителів фізкультури для шкіл. Якщо говорити про вихователів для дітей дошкільного віку, то буває так, що за місяць 4-5 людей звільняється. Я пишу листи у Кременецький, Прикарпатський, у міський центр зайнятості, можливо, хтось погодиться зайняти посаду. Вихователів дошкільнят нам зараз катастрофічно не вистачає. Звільняються і їдуть за кордон. Я особисто обдзвонила 28 людей, які закінчили дошкільне виховання. З них погодилася тільки одна. Причини відмов були різні: декретна відпустка, низька зарплата, місце розташування садочку. У дошкільних навчальних закладах у нас ситуація критична зараз.».
Менше випускників цього року звернулося і до міського центру зайнятості.
«Порівняно з минулими роками, коли на обліку у нас були тисячі безробітних, а сьогодні є півтори тисячі, то кількість випускників, які звертаються до служби зайнятості також зменшилася, – каже Анатолій Куриляк, директор Тернопільського міськрайонного центру зайнятості. – Цього року до нас звернулося тільки 13 осіб, в тому числі 6 – з педагогічного університету. Це означає, щоб добре працює управління освіти, педагогічний університет, де є відділ працевлаштування, який напряму заключає договори з роботодавцями. Щодо загальної кількості випускників різних років, які не мають останнього місця роботи, то їх є в межах 200 осіб. Зараз на обліку у центрі зайнятості є вакансії вчителя трудового навчання у 20-ій школі на півставки, інші – це вихователі та няні у дошкільні навчальні заклади, є вакансії для педагогічних працівників у приватних закладах, які займаються викладанням іноземних мов. Щодо прозорості прийому працівників, то раніше управління освіти, а тепер школи подають інформацію про всі вакансії у центр зайнятості, тобто ця інформація є доступна на нашому сайті, і кожен вчитель чи вихователь, який шукає роботу може її побачити, там вказано навчальний заклад, ні ми, ні хтось інший її не приховує. Інша справа, як відібрати дійсно хорошого вчителя.».
В Україні вчителів, як зазначає провідний фахівець центру моніторингу забезпечення якості освіти Тернопільського національного педагогічного університету Андрій Лень, потрібно багато і постійно. Найбільше у попиті вчителі математики, фізики, інформатики, іноземних мов, початкових класів. Про це свідчать звернення до ТНПУ роботодавців з інших областей. Так, тільки з Київщини щороку надходить 300-400 вакансій. У Тернопільській області і Тернополі через перенасиченість педагогічними фахівцями вакансій є мало. Цього року у школи і садочки пішли працювати приблизно 50% випускників педагогічного університету. Решта знайшли роботу у приватних структурах за наближеними до фаху спеціальностями. Є декілька причин чому не всі молоді спеціалісти хочуть працювати у школах, одна із них – низькі зарплати.
«Чому не завжди випускник хоче йти працювати в школу чи садок, особливо в останні роки це помітно, – говорить Андрій Лень. – Основний момент – зарплата. Для молодої людини зарплата в три тисячі гривень не заробіток. Чому називаю таку цифру? Тому, що зарплата вчителя залежить від тижневого навантаження, стажу, категорії, класного керівництва. Це ряд умов, які дають змогу отримувати більшу зарплату. Молодий вчитель – вчорашній студент – коли йде до школи у нього ні стажу, ні категорії, не завжди дирекція школи довірить йому класне керівництво, не завжди в нього буде повна ставка, а це все впливає на рівень зарплати, відповідно, молодий вчитель не завжди хоче йти працювати саме в школу. Не завжди є вакансії саме там, де він хотів би працювати: у рідному селі, місті, районі. Не завжди випускник готовий їхати працювати в іншу область, тому що немає гарантії, що його забезпечать житлом, буде та оплата, яку обіцяють.».
У Раді Коаліції громадських організацій «Тернопільський центр реформ» вважають, що полегшити та прискорити пошук і роботи, і спеціалістів допоможе відкрита онлайн-платформа. На ній будуть зібрані дані про спеціалістів, які шукають роботу та вакансії з педагогічного університету, управління освіти, центру зайнятості. Така платформа дасть можливість відслідкувати в онлайн режимі, які резюме вже подані випускниками і спеціалістами, які шукають роботу, які вакансії у яких школах є актуальними. Ресурс буде корисним для обох сторін: для тих, хто шукає роботу і тих, хто шукає працівників. Коаліція громадських організацій готова знайти фахівців, які розроблять платформу та інтегрують її у сайт міськради. Під час її розробки буде враховано пропозиції всіх сторон, щоб вона стала максимально доступною, відкритою, пришвидшила і полегшила пошук вакансій і спеціалістів.