Головна Новини Тінь бравого вояка Швейка на станції Чортків

Тінь бравого вояка Швейка на станції Чортків

Так-так, то – не помилка! Адже галицькі маневри Швейка, комічного героя книги видатного чеського письменника Ярослава Гашека, відбуваються  під час Першої світової війни в тодішній Австро-Угорщині і власне в межах Галицької трансверсальної залізниці, до якої входила й новозбудована станція Чортків.

Ось це давнє фото – у двох ракурсах: мить прибуття до Чорткова першого потяга.

А історія нашої станції така.

Рік відкриття її – 1896-й.  Будівництво було розпочато 1884 року в зв’язку з прокладенням тут залізничного полотна сполученням Гусятин – Станіславів.

Восени 1883 року розпочато, а до листопада 1884-го було завершено будівництво гілки залізної дороги Cхідно-Галицької частини трансверсальної залізниці — від Станіславова до Гусятина (через станції Хриплин, Палагичі, Нижнів, Чортків, Вигнанка, Копичинці) протяжністю 144 км. Перший вантажний потяг на лінії Станіславів – Бучач поїхав 1 листопада 1884 р., перший пасажирський – 15 листопада 1884 р.; до Гусятина – 31 грудня 1884 р. (радше 1 лютого 1885 р.) Регулярний рух почався з 1885 року.

Так засвідчує одна зі статей найпопулярнішого інтернет-порталу Вікіпедія.

Інші джерела – вже профільні, зокрема Львівської залізничної магістралі, дещо деталізують історичні дані.

Зокрема таке. На початку 1880-х років уряд Австро-Угорщини затверджує проект державної т. зв. Галицької трансверсальної залізниці, яка мала стати другим «транспортним коридором» між Краковом та Чадцем і російським кордоном в районі міста Гусятин на Тернопіллі. Загальна довжина залізниці мала скласти 768 км.

Основними станціями Галицької трансверсальної залізниці мали стати Живець, Суха-Бескидська, Новий Санч, Ясло, Коросно, Сянок, Загір’я (всі на території Польщі), Хирів, Самбір, Дрогобич, Стрий, Станіславів, Бучач, Чортків, Копичинці та Гусятин (Україна).

Колія мала пройти через Тисьменицю, Монастириська, Бучач, Чортків, Копичинці до Гусятина. Трасування та розробку проекту колії було доручено Юліусу Лотту, одному з найкращих інженерів австрійських залізниць. Остаточний проект затверджено на початку липня 1882 року, і 25 липня 1882 року фірма «Шварц» приступила до виконання будівельних робіт.

Залізничний рух між Станіславовом і Бучачем, як і засвідчує Вікіпедія, відкрито 1 листопада 1884 року, а до Гусятина перший потяг прибув 1 лютого 1885 року. Пасажирський потяг долав 148-кілометровий шлях від Станіславова до Бучача за 4 години 40 хвилин, вартість проїзду в ІІІ класі становила 1 гульден 20 крейцерів.

Для порівняння: поштовий диліжанс долав цю відстань за 8 годин, а проїзд у ньому коштував майже вчетверо дешевше.

Спершу на лінії курсував один потяг в напрямку Станіславів – Гусятин та у зворотному напрямку. У 1914 році по лінії курсувало вже три пари пасажирських поїздів.

Як засвідчують документи, Галицька трасверсальна залізниця відіграла значну роль під час Першої світової війни.

У цьому контексті і спливають пригоди бравого вояка Швейка – носія привабливого народного гумору, що зазнає безліч комічних пригод власне в Галичині (а чому б і не в нас у Чорткові?).

chortkiv.city