Головна Новини На Тернопіллі є проблема, яку 30 років вирішити не можуть

На Тернопіллі є проблема, яку 30 років вирішити не можуть

Щороку восени під час збору урожаю осінніх культур на автодороги області виноситься маса грунту з полів. Окремі ділянки перетворюються на болото, що може стати причиною дорожньо-транспортних пригод. Проблема ця існує вже десятки років, але вирішити її до цього часу не спромоглися.

Аграрні підприємства, які збирають і вивозять з полів цукровий буряк, кукурудзу, соняшник посилаються на те, що виконують план зі бору тієї чи іншої культури, а прибирати дороги мають відповідні дорожні служби. Служба автомобільних доріг в області частково чистить найбільш забруднені ділянки, але для цього необхідно залучати спеціальну техніку та робочу силу на що йде чимало коштів, яких у Служби на ці цілі не передбачено.

«Щороку ми боремося з цією проблемою, – каже Володимир Хемій, перший заступник начальника Служби автомобільних доріг. – Робимо об’їзди, виявляємо місця де є великий виніс болота з полів, говоримо з представниками агропромислових підприємств. Хтось йде на зустріч, хтось каже, що виконує програму по вивезенню буряка, а ми маємо після них прибирати вказані ділянки. Та це не правильно, і ми виходили з пропозицією, щоб такі агропромислові комплекси, як «Мрія» та інші потужні підприємства при вивезенні буряка зробили метрів 50 дороги у твердому покритті на тому місці, де машина виїжджає з поля на дорогу, поставити там бочку з водою і мити колеса. У скільки нам обходиться очищення дороги спеціально не рахували, бо кожен випадок має свої нюанси. Тримати цілий день грейдера треба мінімум 60-70 літрів солярки, а це близько двох тисяч гривень, плюс зарплата механізатора 150 гривень за годину, плюс затрати на поливально-миючу машину від МНС, плюс щітка, яка чистить дорожнє покриття та робота механізатора… Дуже багато техніки і багато трудового і фінансового ресурсу на це йде. А наявні у нас кошти ми не маємо права використовувати в таких цілях. Я вже працюю в системі 33 роки, і ми говоримо 30 років про ту проблему. Треба, щоб всі добросовісно відносилися до того. За кордоном навіть ніхто подумати не може, щоб виїхати з брудними колесами на дорогу.».

Зі свого боку працює і патрульна поліція, яка штрафує водіїв, які виїжджають на трасу з брудними колесами. Але штрафи ці невеликі та й біля кожного поля не поставиш поліцейського.

«З початку жовтня почали займатися цією проблемою, – зазначає Ігор Кучер, начальник відділу організації діяльності груп реагування патрульної поліції ГУНП в Тернопільській області. – За цей період часу задокументували 46 фактів порушень за статтею 139 Кодексу України про адміністративні правопорушення – виніс бруду на проїжджу частину. Крім того, надіслали 23 листи-застереження до керівників агропідприємств, фермерів та землекористувачів. Через адміністративний тиск – складання адмінпротоколів і притягнення до адміністративної відповідальності – частково знайшли з деякими керівниками порозуміння. Агропідприємства, холдинги заключають договори щодо прибирання дороги, залучають спецтехніку, зокрема, щітки, які чистять дороги, ставлять мийки коліс на виїздах. Звичайно цього недостатньо, щоб можна було навести порядок на дорогах, але, принаймні, частково, є розуміння. Зокрема, покращилась ситуація у Підволочиському, Козівському районах. Проблему тримаємо на контролі, намагаємось залучати більше особового складу, знаємо місяця, де збирають сільгосппродукцію, реагуємо на повідомлення громадян та самі відслідковуємо порушення. Найбільше протоколів складено по Збаразькому районі – 17. У Тернопільському – 5, по три у Лановецькому, Підвлочиському, по два у Бучацькому, Гусятинському, Кременецькому, Теребовлянському, Чортківському. Немає жодного району, де б такі факти не виявлялися. За осінній період підтверджених інформацій про те, що болото на автодорозі стало причиною аварій у нас немає.».

«На обслуговуванні патрульної поліції у Тернополі перебуває дві автомобільні дороги М-12 та М-02, – додає Андрій Петрук, тимчасово виконуючий обов’язки начальника відділу безпеки дорожнього руху УПП в Тернополі. – 9 листопада було обстеження та відпрацювання декількох районів з метою виявлення фактів забруднення проїзної частини. Ми побували у Теребовлянському, Чортківському, Бучацькому, Підгаєцькому, Бережанському, Козівському районах. Упродовж дня склали 8 адміністративних протоколів за статтею 139 частиною1. Два з них – на посадових осіб, які відповідали за вивезення сільгосппродукції на автомобільні шляхи. Були випадки, що забруднення складало суттєву небезпеку для учасників дорожнього руху. Ми і далі будемо проводити обстеження проїзної частини в інших районах. Для водіїв штраф становить 340 гривень, для посадових осіб – 510. Такі факти пов’язані у більшості з тим, що передбачена низька сума штрафу. Якби сума обчислювалася тисячами, це б суттєво змінило ситуацію. Коли ми фіксуємо порушення і притягуємо до відповідальності, то заставляємо прибрати дорожнє покриття та очищувати колеса перед виїздом на проїжджу частину. Аграріям, підприємцям, фермерам ми оголошували, що перед тим, як вивозити з поля на проїжджу частину буряк чи іншу продукцію, необхідно облаштувати при виїзді на асфальт під’їздну дорогу та проводити очищення коліс, щоб убезпечити учасників дорожнього руху. Як показує практика, складання адмінпротоколів найефективніший метод «достукатися» до порушників. Але коли приїжджаєш на місце і фіксуєш порушення, то інші машини перестають виїжджати і залишаються на полі.».

Як вплинути на аграріїв не знають і в обласні державній адміністрації. Але пропонують аграріям за свій рахунок облаштувати асфальтовані площадки для очищення коліс вантажних автомобілів і продовжувати штрафувати недобросовісних водіїв та посадових осіб.

«Мають бути з’їзди з автомобільних доріг, – зазначає Іван Крисак, заступник голови ТОДА. – І тут Служба автомобільних доріг недопрацьовує. Вони повинні бути не на кожному полі, бо це великі затрати. Але аграрій чи підприємець-орендар, який планує збирати урожай, може звернутися до Служби і вона зробить асфальтовану площадку за його кошти. На дорогу машини мають виїжджати чистими. Робота є всім: САД має зробити з’їзди, національна і патрульна поліція не повинні допускати на проїжджу частину брудні автомобілі. Інакшого виходу немає, профілактичні дії нічого не дають. Біля кожного поля наряд патрульних не поставиш. Але якщо на 10-ти ділянках правильно організувати роботу, то тоді вони будуть служити профілактикою для інших. Тоді всі решта будуть розуміти, що спершу треба організувати площадку для очищення автомобіля, а вже тоді починати збирати врожай. Такі з’їзди є, Служба свого часу у багатьох місцях їх зробила, але не можливо зробити на всіх полях тому, що сьогодні буряк на одному полі сіють, наступного року – на іншому, і Службі передбачити такі зміни неможливо. Аграрії, які сіють буряк навесні повинні наперед про це думати і звернутися до Служби з проханням облаштувати під’їзну площадку. Якщо поліція робитиме свою справу і водій не захоче вивозити буряк, то аграрії задумаються, як все зробити, щоб вчасно вивезти продукцію з поля. Повинна бути спільна робота різних служб. Ще будемо мінімум місяць возити продукцію. Тому звертаємось до всіх аграріїв, хто возить буряк та іншу продукцію, звернутися до Служби автомобільних доріг та облаштувати з’їзну площадку, ставити там кешера та мити автомобілі.».

При обговорені проблеми був присутній і депутат обласної ради Олександр Башта. Він зазначив, що проблему при бажанні можна вирішити на черговій сесії. Адже більшість керівників великих аграрних підприємств Тернопільщини є депутатами обласної ради. Олександр Башта запропонував активістам влаштувати пікет та винести проблему на обговорення депутатів.