Головна Новини Школярка з Тернополя Марія Сивак стала суперфіналісткою національного проєкту «Молодь дебатує»

Школярка з Тернополя Марія Сивак стала суперфіналісткою національного проєкту «Молодь дебатує»

Суперфіналісткою національного проєкту «Молодь дебатує» стала учениця Тернопільської загальноосвітньої школи №24 Марія Сивак. Фінал відбувся 8 лютого у Харкові, у Національному юридичному університеті імені Ярослава Мудрого, а темою фінальних дебатів було «Чи варто виділити частину місць у Верховній Раді представникам неурядових громадських організацій (НГО)?». Також у суперфіналі виступали Надія Шимків (Львів) та Крістіна Кушниренко (Херсон). А переможцем став учень запорізької спеціалізованої школи-інтернату «Січовий колегіум» Богдан Козлов. Загалом у проєкті лише цього року взяли участь 1000 школярів і школярок з 8 до 11 класу, а на півфінали і фінал до Харкова приїхали діти з 30 міст.

Для Марії Сивак це був дебют у проєкті, тому потрапляння у фінал рівноцінне перемозі. “Це був мій перший досвід такого публічного виступу. І це була перемога над собою, над своїми страхами та комплексами, – говорить школярка. – Бо я знаю, як інші хлопці та дівчата три роки поспіль намагаються потрапити до фіналу, а в мене вийшло з першої спроби. Я на таке не сподівалася”.

Влітку Марія закінчить навчання у школі й буде вступати до університету. Там вона хотіла б продовжити дебатувати. “Звісно, буду, якщо там буде дебатний клуб. Навіть, якщо не буде, то, думаю, знайду бажання й час, щоб його створити. Бо дебати це класно, і вміння, які розвиваються у дебатах, знадобляться усюди, — вважає школярка. — Іноді дивно пригадувати, як ти дивилася на якусь проблему, яку обрали темою дебатів, декілька місяців тому. Вміння критично мислити і дивитися на одне явище з різних боків, шукати інформацію, приклади, розрізняти міфи від фактів — це неперевершено”.

Найголовнішу роль у результаті Марії, як вважає сама школярка, зіграла її вчителька хімії  Олена Зарічна. “Це вона побачила в нас потенціал, зібрала нас, була з нами від початку до кінця. Я зараз розплачусь, але нехай, — говорить фіналістка. — Наша тренерка вірила в нас більше, ніж ми. Навіть коли ми впадали у відчай. Знаєте, бувають люди, які дають завдання, а самі йдуть пити каву. В нас такого не було. Наша тренерка віддає нам весь свій час, і без її підтримки нічого б не сталося”.

Сама вчителька вважає, що Марія має унікальні таланти, які дозволили їй досягти успіху. Й незабаром дівчина може стати помітною у суспільно-політичному житті міста й навіть держави. “Бо, крім навичок, необхідних у дебатуванні, у Марії є відповідальність, і є неабиякі організаторські здібності. Наприклад, коли я була у відрядженні, вона успішно керувала дебатним клубом”. На майбутнє дебатного клубу школи №24 Олена Зарічна дивится з оптимізмом — у школі є ще дві здібні дівчинки, які допомагають у підготовці, готові дебатувати, й навіть хочуть на сцену.

Спадкоємність та послідовний розвиток — те, що зараз стає важливою частиною проєкту. З 2016 року, коли “Молодь дебатує” з’явився, 2000 школярів та школярок до нього долучилися, багато з них пройшли роки тренувань й залишають свої школи. Значно розширилася географія проєкту із залученням шкіл західних регіонів України. “Цього року рівень конкуренції і рівень самих дебатів був найвищим”, – зазначає керівниця проєкту Ольга Пішель. Але, за її словами, в дебатних клубах у навчальних закладах молодші діти вже отримали достатньо досвіду, щоб відбулася повноцінна зміна “поколінь”.

Випускники ж “Молодь дебатує” будуть навчатися у вищих навчальних закладах та починати дорослу професійну й суспільну діяльність з отриманими на проєкті вмінням критично мислити, шукати інформацію, розрізняти доведені факти й фейки, з досвідом демократичної дискусії, вважає депутатка Європейського парламенту, заступниця голови делегації ЄС-Україна, голова громадської організації «Internationales Haus Sonnenberg», що реалізує проєкт в Україні, Віола фон Крамон. “Ця молодь буде з’являтися у шкільних та студентських організаціях, серед депутатів місцевих рад та парламенту, – впевнена євродепутатка. – Вони вміють аргументовано говорити й, найголовніше — вони не боятимуться говорити”.

Інший представник Німеччині на фіналі, Генеральний консул Федеративної Республіки Німеччина у Донецьку/офіс Дніпро доктор Штефан Кайль вражений результатами проєкта за останні роки: “Мене вражає кількість учасників — тисяча школярів та школярок зі всієї України, вражає якість дебатів, вміння фіналістів добирати аргументи та глибоке вивчення теми. Але найбільше вражає впевнене крокування проєкту до мети — розвитку політичного дискурсу, підвищення рівня суспільної дискусії. Все це швидко наближає Україну до відкритого демократичного суспільства”.

Ще одна гостя фіналу з Генерального консульства Польщі у Харкові, віцеконсул Барбара Качмарчик зізнається, що трохи заздрить українським школярам: “Коли я навчалася у школі, я дуже хотіла брати участь у чомусь подібному. Але не було можливостей. Проте сьогодні у Польщі дебати дуже популярні серед молоді. І, як я сьогодні побачила, в Україні теж, – говорить дипломатка. – Ті діти, які сьогодні дебатували — мені було дуже приємно їх слухати. Те, що молодь у наших країнах бере вдалий досвід один в одного, використовує його, вчиться новому, розвивається, дає надію на прекрасне майбутнє”.

Довідка
Проект «Молодь дебатує» з’явився в Україні в 2016 році. Унікальну методику німецьких молодіжних дебатів Jugend debattiert її автори вперше дозволили використовувати на іншій мові. І в 2016 році в українській версії проекту брали участь 113 учнів з 8 шкіл 4 регіонів країни: Харківської, Дніпропетровської, Запорізької та Миколаївської областей. Переможцем фіналу став Едуард Бєлоусов з Дніпра.
У 2017 році проект продовжився в набагато більшому масштабі – вже 400 українських школярів спробували свої сили в дебатах. Вони представляли 25 навчальних закладів з 8 регіонів: Дніпропетровської, Донецької, Запорізької, Житомирської, Львівської, Миколаївської, Сумської та Харківської областей. Переміг Максим Чеботарьов з Дніпра.
У 2018-2019 роках в проекті взяли участь 42 школи та близько 800 дітей з 12 областей України: це Дніпропетровська, Донецька, Запорізька, Житомирська, Миколаївська, Львівська, Харківська, Сумська, Чернігівська, Херсонська, Полтавська, Вінницька області. Перемогла Марина Хоменко з Миргорода Полтавської області.
Переможцем 2020 року став Богдан Козлов з Запоріжжя.
Всього методикою за всі три роки оволоділи більше 2000 українських школярів і школярок.
Проект проходить за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Німеччини і методичної підтримки Jugend debattiert.