Законодавством передбачено, що українці можуть виготовити закордонний паспорт за 20 днів. Але скористатися цим правом у Тернополі наразі проблематично. Тільки для того, щоб подати документи у Державну міграційну службу, доведеться чекати щонайменше місяць, поки дійде черга.




«Відбулася реформа, паспорти стали біометричними, українські і закордонні, – каже Катерина Кондратюк, підприємець, член ГС «Рада бізнесу Тернопілля». – І хто звертався за їх отриманням бачать, що ситуація складана, тому що не вистачає потужностей. Зараз електронна черга на закордонні паспорти на два місяці наперед розписана. Просто, щоб зайняти чергу треба місяць наперед записуватися. На сайті ДМС немає взагалі вільних місць, igov також не може надати послугу. Попит набагато перевищує пропозицію, яку може надати ДМС. Альтернативою є сервіс «Документ», який видає закордоні паспорти, але там послуга на 400 гривень дорожче і становить 957 гривень. А це не кожному по кишені. Вихід який ми пропонуємо, і який працює у багатьох західних областях: Центр надання адміністративних послуг (ЦНАП) має право закупити обладнання і приймати документи самостійно. Місцевому самоврядуванню в межах реформи децентралізації передали такі повноваження і це може розвантажити роботу ДМС. Чому до цього має долучитися міська влада? Тому що 70% збору з паспортів надходить у місцевий бюджет. За 2016 рік місто отримало 11 мільйонів гривень, а щоб закупити необхідне обладнання треба 2 мільйони. Львів, Івано-Франківськ працює так, у Луцьку вдвічі збільшили потужності і проблем у них з чергами немає. Сьогодні, якщо дитині виповнюється 14 років і терміново потрібно отримати паспорт, наприклад перед здачею ЗНО, батьки змушені звертатися за платними послугами. На зміну прізвища дається місяць часу і люди теж змушені звертатися до платних сервісів. Тернополяни суттєво переплачуть тільки тому, що нам не вистачає потужностей.».

Представники Управління Державної міграційної служби у Тернопільській області у 2016 та 2017-му роках зверталися до органів, які утворили ЦНАПи. У листах йшлося про те чи планують вони купувати необхідне обладнання і надавати послуги з оформлення паспорта громадянина України у формі ІД-кратки і паспорта громадянина України для виїзду закордон. Частина Центрів відповіла, що планують це робити, інші – що не мають змоги закупити обладнання. Щодо Тернополя, то вони, за словами Івана Чубатого, першого заступника начальника Управління Державної міграційної служби у Тернопільській області, відповіли, що планують це зробити у першому кварталі 2017 року.

«Що дасть якщо ЦНАПи закуплять відповідне обладнання? – каже Іван Чубатий. – Збільшиться кількість робочих місць, тобто місць де можна здати документи, і це розвантажить підрозділи міграційної служби. Тоді не буде таких великих черг. Якщо брати практику інших областей, то у Львові практично черг немає. Так працюють у Луцьку, Івано-Франківську, Одесі, Києві. Зі змінами, які відбулися у законодавстві, Центри надання адміністративних послуг визнані уповноваженими суб’єктами, тобто вони паралельно з нами можуть здійснювати прийом громадян. Раніше була норма закону, що якщо надається послуга через ЦНАП, то ми її не надаємо. Зараз же послуги, які стосуються оформлення паспорта у формі картки і закордонного паспорта, ми надаємо паралельно з уповноваженими суб’єктами. Воля керівництва і керівників, які утворили ЦНАПи закупити відповідне обладнання, і ми почнемо роботу по принципу фронт офіс-бек офіс. Тобто ЦНАПи здійснюють прийом громадян і оформлення, а далі працівники міграційної служби опрацьовують всі матеріали і готові документи видає ЦНАП. Що стосується закупівлі обладнання, то одне робоче місце обходиться у 220 тисяч гривень плюс канали зв’язку ще орієнтовно 200 тисяч. Якщо купувати більше робочих місць, то ціна буде дешевше. Для Тернополя я радив хоча б чотири робочі місця: три на прийом і одне на видачу.».

Закуповувати обладнання чи ні вирішують виключно органи місцевого самоврядування, які створили Центри надання адміністративних послуг. Зробити це можна було з початку року. Та, як зазначила Катерина Кондратюк, коштів у міському бюджеті на 2017 рік на це не передбачено. Тому вирішили це питання піднімати та обговорювати. Діалог представників громадськості, державних структур та органів місцевого самоврядування щодо цього відбувся за круглим столом «Закордонні паспорти за 20 робочих днів та мінімальну суму — можливі і в Тернополі». Щоправда міську раду представляли тільки депутати, ні керівника ЦНАПу, ні відповідального за цей напрямок роботи заступника міського голови не було.

«Депутатський корпус вимушено буде доводити і відстоювати позицію, яка буде тут напрацьована, – сказав Ігор Турський, депутат міськради, голова постійної комісії з питань бюджету і фінансів. – Як депутат міськради жодного разу не стикався з тим, що люди не можуть виготовити паспорт. Але не можу стверджувати, що такої проблеми немає. Як на мене, 220 тисяч гривень кошти невеликі, як для міста. Але оскільки ми маємо вже дві структури, які видають паспорти, то, можливо, місто візьме на себе соціальну функцію: видавати паспорти школярам, які мають здавати ЗНО, інвалідам, пільговим категоріям населення, в тому числі учасникам АТО. Я категорично проти відміни виготовлення термінового паспорту, тому що весь потік бажаючих піде на ЦНАП. Ми просто перенесемо потоки з одного місця в інше, і нічого від того не виграємо. Місто має долучитися до цього, але тільки для певних категорій.».

У процесі обговорення проблеми учасники круглого столу запропонували розглянути її на постійній  комісії з питань бюджету та фінансів міської ради. Рішення про закупівлю обладнання для ЦНАПУ та відкриття у ньому пунктів прийому документів на виготовлення ІД-картки і закордонного паспорту має прийняти виконавчий комітет міськради. І подати його на розгляд сесії міської ради.




Категорії: Новини

Теги:

Залишити коментар

Вашу адресу електронної пошти не буде опубліковано.

%d блогерам подобається це: