Головна Новини Отець Філюк про коронавірус: “Бог не дивиться на особу — чи то...

Отець Філюк про коронавірус: “Бог не дивиться на особу — чи то священник, чи то мирянин”

Олексій Філюк — священник з Тернопільської єпархії ПЦУ, який сумлінно дотримується режиму карантину. Його парафія налічує тисячі людей — щоправда, зараз вона являє собою онлайн-спільноту вірян, які спостерігають за богослужіннями священника у Facebook та Instagram.

Радіо НВ поговорило з Олексієм Філюком про те чи вірять священники у зв’язок із Богом онлайн.

 В Офісі президента підрахували, що на Вербну неділю, яка була 12 квітня, до храмів прийшло у 25 разів менше людей, ніж торік. Скільки вірян прийшли до вашого храму того дня?
— Вірян у храмах фактично не було взагалі. У Шушківцях була одна людина, яка принесла вербу, і після відправи винесла цю вербу за церковну браму, для того щоб ті, хто проходитиме селом (вони не дуже залюднені), взяли собі освячену вербичку. Одна людина була у Білозірці, одна в Шушківцях — вірян немає. Служба проводилася, двері в храмі були відкриті, але без людей.
— Через недодержання карантинних обмежень під час Вербної неділі у семи областях Національна поліція склала адмінпротоколи. Три з них — саме на священнослужителів. Хто має відповідати за порушення  священники, які проводять службу; чи віряни, які прийшли, не зважаючи на прохання цього не робити?
— Мають відповідати і священники, і миряни. Я як священник прошу своїх парафіян: «Дорогі брати та сестри, утримуємося наразі від скупчення і від спільних молитов». Я проводжу кожен вечір молитви у Фейсбуці та в Інстаграмі, де долучаються мої парафіяни і тисячі парафіян з інших міст і сіл України та світу.
В цьому разі, коли є порушення, скупчення людей, винен і священник, і люди. Священник винен у тому, що, можна сказати, толерантно допустив людей до храму; а люди винні в тому, що попри прохання і вмовляння не ходити у храм, вони все одно йдуть. Діалог — найкращий вихід з даної ситуації. Штрафи не допоможуть.
 З якого часу ви почали проводити служби в онлайн-режимі? Ви рахували, скільки вірян дивляться їх?
— Тисячі парафіян дивляться, часом і десятки тисяч. Наприклад, вчора була трансляція вечірньої онлайн-молитви у Фейсбуці, в Інстаграмі, де були одночасно більше тисячі переглядів. А потім вже 7−10 тисяч людей переглядають. Я вважаю, що це нормальна цифра.
Якщо у мене на службі в селі Шушківці, де живе неповна сотня людей, є 40 парафіян на відправі, то онлайн-парафія у мене налічує тисячі людей, тисячі куточків світу. Це довголітнє активне життя у соцмережах (і не тільки), реальні справи, які я робив, роблю і буду робити. І люди долучаються: у мене більше десяти тисяч підписників, п’ять тисяч друзів у Фейсбуці. Звичайно, вони так само хочуть подивитися на відправу.
— Чи відрізняються ваші відчуття під час онлайн-служб від тих, які виникають на звичайних службах? Чи є різниця саме для вас?
— Різниця в тому, що ми на відстані. Я просто транслюю вечірню молитву і розумію, що тисячі очей спостерігають, тисячі вуст промовляють ті самі молитви, що і я. Молитва є. І наразі такий нелегкий час для людей, для України, що вони щиріші, більш трепетні. Хоча ми завжди щиро молимося, але зараз, під час загрози від епідемії, від хвороби, молитви [надзвичайно] щирі.
Й коли молитва закінчується о пів на десяту у Фейсбуці, приходить сотні щирих повідомлень в Месенджер, в Інстаграм: «Дякую за молитву». Одні емоційно висловлюються, дякують; інші плачуть, дуже багато розчулених. В прямому ефірі я не дуже спроможний зробити аналіз, через те що я зосереджений на молитві, але вже після неї люди пишуть, дзвонять і дякують за проведену молитву.

— Чи можна взагалі відчути Бога онлайн?

Ісус Христос каже, що «ви є храм Духа Святого». Тобто кожна людина має відчувати присутність божу в собі, біля себе, бо Бог всюди є і все наповнює. Єдиного боюся, — щоби наші люди не [надто] звикли до цих онлайн-богослужінь, бо тоді самі культові споруди, храми і зібрання людей буде важко налагодити, щоби все знову стало на свої місце.

— На думку Папи Римського Франциска, спалах коронавірусу стався через безвідповідальне ставлення людей до природи, — а саме через зміни клімату.
Інший почесний патріарх Православної церкви України Філарет серед причин пандемії називає людські гріхи, зокрема і одностатеві шлюби, через що одна з українських ЛГБТ-організацій вже навіть подала на нього судовий позов. Якщо віряни поставили б запитання щодо причин пандемії, що б ви їм відповіли?
— На все в цьому світі існує божий допуск. Якщо від коронавірусу наразі в світі померли понад 135 тисяч людей, то абортів за цей період проведено мільйони. Звичайно, Бог дав людині життя, і вона має вибирати, де добре, а де зле. І коли людина вбиває свою дитину; коли, як ви говорите, одностатеві шлюби; коли йдемо ми проти закону Божого, природи, звичайно, це недобре. І Бог, щоби показати людині, що ми не вічні та ми не є володарями всього-всього, що він подарував нам на Землі, дає нам такі випробування. І це випробування ми маємо пройти з гордістю й не впасти духом, зустріти Великдень, і все у нас буде добре. І обов’язково потрібно дотримуватися норм карантину.
— Ще на початку епідемії в Україні серед церковників існувала думка, що пандемія — це кара божа. Але, на жаль, кількість хворих на COVID-19 збільшується саме серед священнослужителів. Чи можна це трактувати таким чином, що це кара безпосередньо й церковників?

— Бог не дивиться на особу — чи то священник, чи то мирянин. Він дивиться на серце. Але кара божа йде на всіх — на праведних і на грішних. Ще в одному місці написано, що кого Бог любить, того карає. Сказати, що хтось менш грішний, а хтось взагалі святий, я не можу — лише один Бог це знає. Священники наразі у найбільшій зоні ризику. Сказати, що це кара божа? Так, це кара божа на всіх нас.