Аналітики мають зауваження до головного фінансового документу Тернопільщини




Майже непомітно для громадськості відбулося затвердження обласного бюджету Тернопільскої області. Аналіз проекту бюджету області здійснили члени ГО «Експертно-аналітичної групи «Акцент» Богдан Малиняк та Василь Тарас. В експрес-аналізі, який було розміщено на сторінці https://www.facebook.com/ngo.accent та надіслано в Тернопільську обласну державну адміністрацію та обласну раду, вказано основні проблеми бюджету.




Загальний огляд дохідної та видаткової частин

Обсяг головного кошторису краю на наступний рік становить майже 4229,8 млн грн (рис.1). Втім основну частину ресурсів становлять цільові трансферти (субвенції) з державнго бюджету, обсяг яких заплановано на рівні 3 881,9 млрд грн, або більше, ніж 90% від усіх доходів обласного бюджету.

Це свідчить про те, що цільове призначення переважної частини ресурсів бюджету визначається не обласною радою, а депутатами Верховною Ради України. Більша частина субвенцій, які надходять в обласний бюджет, а це становить 3 216 млн. грн. з обласного бюджету передаються міським бюджетам міст обласного значення та районним бюджетам Тернопільської області.

Таким чином, з загального обсягу доходів 4,2 млрд. грн, безпосередньо з обласного бюджету витрачають лише трохи більше мільярда.

Зауваження та рекомендації до бюджету

Основними проблемами під час проведення аналізу бюджету були:

  • Відсутність детальна інформація щодо проекту – немає жодних розрахунків чи аналітичних даних, що, практично, робить неможливим детальний аналіз проекту бюджету (у публічному доступі відсутні основні макроекономічні показники області на основі яких проводився розрахунок дохідної частини проекту бюджету). Зокрема, якщо відсутній прогнозований рівень доходів фізичних осіб, то як можна розраховувати, що податок на фізичних осіб складе 73% від загальних доходів обласного бюджету (як вказано у Пояснювальній записці до проекту бюджету)?

  • Продовжується тенденція зменшення частки власних доходів бюджету. Не сприяє вирішенню цієї проблеми відірваність складання проекту бюджету від розробки Програми соціально-економічного і культурного розвитку області. Відсутність цієї програми не дає змоги впевнитися в наявності органів місцевої влади бачення щодо поліпшення інвестиційного клімату, детінізації місцевої економіки та розширення власних доходів обласного бюджету в майбутньому.

  • Проектом обласного бюджету передбачено зменшення порівняно з минулим роком податку на прибуток підприємств на 4,8% до 40 млн грн, у зв’язку зі скороченням кількості платників. У проекті бюджету не враховано ризик відміни авансових платежів податку на прибуток, яка була передбачена проектом змін до Податкового кодексу України. Зменшується кількість платників податку на прибуток – а це є яскравим свідченням інвестиційного клімату області та низької результативності заходів органів влади щодо його поліпшення.

  • У проекті обласного бюджету закладене зростання доходів у частині оподаткування доходів фізичних осіб на 15,3% від очікуваних надходжень у 2015 році. При цьому розрахунки, які б обґрунтовували таке зростання цих доходів в доступних матеріалах проекту обласного бюджету відсутні. Більше того, складно оцінювати результати заходів щодо детінізації заробітної плати, які плануються українським урядом.




Категорії: Новини

Теги:

Залишити коментар

Вашу адресу електронної пошти не буде опубліковано.

%d блогерам подобається це: