Побаченнями у суді закінчились розбіжності у поглядах представників виконавчого комітету Тернопільської міської ради та Тернопільського обласного територіального відділення антимонопольного комітету України (АКУ). Більше шести місяців перші відстоюють свою правоту у суді, та поки що феміда не на боці мерії. Дискусія структур виникла через КП «Тернопільводоканал». Мовляв, рішенням виконавчого комітету підприємство самоусунулось від відповідальності щодо якості надання послуг. Директор водоканалу Володимир Кузьма бачить цю ситуацію по-іншому. Він вважає, що підприємство не самоусунулось, а просто розділило обов’язки та відповідальність. А ось самі представники виконавчого комітету на цю тему відмовчуються.
1:0 – на користь АКУ
Спірне рішення виконавчий комітет ТМР прийняв наприкінці 2011 року. Тоді ж до обласного відділення АКУ надійшло звернення від ТзОВ «МЖК Ірлага» щодо правомірності дій виконкому в частині прийняття рішення №2277 «Про визначення виконавців послуг з централізованого постачання холодної води та централізованого водовідведення у житлових будинках міста Тернополя».
– Рішення передбачає, що власники житлових будинків самостійно, на підставі укладених договорів, визначатимуть виконавців послуг з централізованого постачання холодної води та централізованого водовідведення у житлових будинках міста Тернополя. У випадку, якщо такий договір не укладено, власник чи балансоутримувач виконує функції виконавця самостійно, – пояснює заступник голови Тернопільського обласного територіального відділення АКУ Тарас Куйбіда.
АКУ трактує рішення виконкому наступним чином. Мовляв, орган місцевого самоврядування переклав свої обов’язки щодо визначення виконавця послуг на власників будинків. Втім мова йде не тільки про роботу виконкому, а й про споживачів. Вони, на переконання представників АКУ, можуть постраждати через надмірний бюрократизм і намір комунального підприємства перекласти на інших свої функції.
Невизначення органами місцевого самоврядування виконавця, який відповідає за якісне надання послуг, сприяє тому, що споживачі можуть отримувати послуги неналежної якості, не в повному обсязі або іншому ущемленню їх інтересів, каже Тарас Куйбіда. Насправді знайти відповідальних за неякісно надану послугу тепер стане складніше, адже чим більше дійових осіб, тим важче вивести з ними лад.
Відповідно до закону виконавці житлово-комунальних послуг у житловому фонді визначаються органами місцевого самоврядування, крім випадків, коли власники житлових будинків бажають визначити виконавця житлово-комунальних послуг самостійно. У результаті адміністративна колегія обласного відділення АКУ визнала виконком бездіяльним, посилаючись на невизначення виконавця послуг з централізованого постачання холодної води та централізованого водовідведення для споживачів м. Тернополя, а отже, невиконанням своїх прямих обов’язків. У рішенні виконкому АКУ вбачає порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Навесні 2012 року обласне відділення АКУ винесло всій протест щодо рішення виконавчого комітету і зобов’язало скасувати його. Втім протест антимонопольного комітету був відхилений, а виконавчий комітет оскаржив протест АКУ у Господарському суді. Останній відмовив Тернопільській міській раді у задоволенні позову. На даний час виконавчим комітетом рішення Господарського суду Тернопільської області оскаржується у Львівському апеляційному Господарському суді.
Водоканал розділив відповідальність
Чому дане рішення стало таким принциповим для мерії, «Номер один» намагалася з’ясувати у перших осіб міста Тернополя. Та ані міський голова, ані його профільний заступник про дану ситуацію не в курсі. Заступник міського голови Владислав Стемковський зазначив, що інформацією з цього приводу не володіє, тому коментувати її відповідно не може. Ще однією стороною конфлікту стало КП «Тернопільводоканад». Пролити світло на неоднозначне рішення виконкому ми попросили директора підприємства Володимира Кузьму. Він впевнений, що зміна виконавця послуг, навпаки, покращить якість її надання, оскільки чітко закріпить відповідальність за кожною зі сторін.
– Володимире Антоновичу, з якою метою виконавчий комітет міської ради переглядав рішення про визначення виконавця послуг?
_0 Дане рішення прийнято з метою врегулювання відносин у сфері надання послуг з централізованого холодного водопостачання та водовідведення в Тернополі. Таке рішення напрацьовувалося на спільних засіданнях робочої групи, створеної за розпорядженням міського голови. До неї входили представники управління ЖКГ, благоустрою та екології, представники житлово-експлуатаційних організацій та ОСББ, а також окремі працівники КП «Тернопільводоканал».
– Чим попередня система надання послуг водоканалом була недосконалою?
– Помилково окремі мешканці вважали, що за надання послуг центрального водопостачання та водовідведення відповідав тільки водоканал. Насправді ця послуга надавалася і надається спільними зусиллями водоканалу та житлово-експлуатаційної організації, яка обслуговує внутрішньобудинкові мережі водопостачання та водовідведення. Рішення виконкому охопило та врегулювало різні схеми надання послуг у залежності від характеру житлового фонду та враховуючи зміни в законодавстві.
– Як прийняття цього рішення вплине на роботу підприємств та якість обслуговування населення?
— Це рішення покликане чітко закріпити відповідальність між суб’єктами надання послуг, гарантує можливість власнику житла вибирати виконавця послуг, а також створює гарантовану альтернативу виконання функції виконавця послуг у випадку, якщо власник житла не знайде іншого виконавця у вигляді новоствореного дочірнього підприємства КП «Тернопільводокана».
Крапку у дискусії представників мерії та АКУ поставить Львівський апеляційний господарський суд. А звичайним споживачам залишається сподіватися, що незалежно від рішення Феміди, якість послуг, які вони отримують, не погіршиться.
Зоряна Гарасимів («Номер один»)