- Батьки загиблого хлопчика намагаються через суд відновити розслідування, яке закрили через кілька місяців після ДТП. Мама нарікає, що водій, з автомобілем якого зіткнувся мотоцикл сина, не поніс покарання і навіть свічки на могилі хлопчика не поставив.
- Коли і кому можна сідати за кермо двоколісного та які правила вбережуть життя?
- Чому справу закрили – що кажуть у поліції, читайте.
13-річний Вадим Гелетович загинув в ДТП. Мотоцикл, яким керував підліток, зіткнувся з бусом, що розвозив хліб. Дитина від отриманих травм загинула на місці, пише 20 хвилин.
Мама звернулась до редакції з проханням допомогти покарати винних у смерті сина. Допомога журналістів, як каже Олександра Гелетович – остання надія на справедливість. Бо більше її, каже жінка, шукати ніде.
Нагадаємо, ДТП трапилась перед в’їздом у місто Підгайці близько 5 ранку 10 червня 2021 року. За попередніми даними поліції, 13-річний підліток, котрий був за кермом мотоцикла, допустив зіткнення з мікроавтобусом Мерседес Sprinter, що рухався головною дорогою. Удар був такої сили, що неповнолітній загинув на місці.
Забрав табель і книжки для 8 класу…
13-річний Вадим тоді щойно закінчив 7-ий клас. 14 років хлопцеві мало би виповнитись 18 листопада, але не судилося. Чому опинився о 5 ранку на дорозі, яка забрала його життя, ніхто не знає. Загинув хлопчик неподалік свого дому, — заправка, неподалік якої сталась ДТП, метрів за 200 від будинку.
— Красивий, голубоокий, добрий, щирий і дуже робітний — каже Галина Тарас, директорка Підгаєцької школи, де навчався Вадим. — Це той випадок, коли дитина справді любила працювати. Це величезна трагедія і для його родини, і для всієї нашої шкільної сім’ї.
Вадим напередодні був у школі. Забрав табель, книжки на 8 клас. У школі пригадують, як однокласники зустрілись, хотіли подовше поспілкуватись, а Вадим і каже до класної керівнички, мовляв, я спішу – мені треба сіно тюкувати…
— Знаєте, він якось дуже рано подорослішав, ніби спішив жити, — каже Галина Тарас. — Він значно дорослішим був, аніж мав років. І дуже роботящий. Допомагав батькам, у них велика господарка. Людяний. Нам дуже його бракуватиме…
Мама загиблого хлопчика Олександра Гелетович пригадує, як тієї жахливої ночі лягала спати близько першої. Ще зайшла до кімнати сина близько першої години – малий спав. Старші сини, 30-ти і 26-річний, перебували за кордоном.
Скільки запитань – і на жодне немає відповіді
— Хто його покликав — це вже не так важливо, але колеги подзвонили, син взяв мотоцикла вночі і поїхав. Вертався городами, щоб загнати мотоцикла, і щоб ми не бачили, що його вночі не було, — пригадує Олександра Гелетович. — То було десь на пів п’ятої ранку. Він виїжджав з однієї польової дороги на іншу. Звідти гнала машина з хлібом, згори… У мене стільки запитань, і на жодне я не маю відповіді. Але водій буса у справі свідок… Справу закрили. Моя дитина вже майже рік в землі, а я оббиваю пороги судів, щоб справу відновили, бо досі за смерть сина ніхто не відповів.
Свідком, а не потерпілою, у цій справі була і мама загиблого хлопчика. Жінка нарікає, що її жодного разу навіть не допитати. Проте добре пам’ятає, як минуло 9 днів по смерті сина, а люди із хлібозаводу, якому належало авто, вітались з експертом. І чула, як той запевняв, мовляв, не переживайте, все буде добре.
Колишній чоловік Олександри, батько Вадима, хворіє, у нього віднімало ноги. Його про загибель сина тоді ніхто й не попереджав.
— Справу у цій ДТП закрили 30 вересня 2021 р., підтвердження прокуратурою — від 29 жовтня 2021 р., а потім почались у нас кошмари із судами. У мене таке враження, що купили всіх, — нарікає Олександра Гелетович. — Зараз пробує судитись батько Вадима. І всюди ми ніби у глухому куті.
Кілька місяців після смерті сина батьків не кликали в поліцію, стверджує жінка. Одного разу вона разом зі своєю невісткою навідалась до правоохоронців сама. Тут зустріч жінка воліє не згадувати. Лишень не може забути, як їй показали відео з камер, як малий їде на мотоциклі.
Удар був страшний…
— На вулиці тоді вже сіріло, прибігла моя двоюрідна сестра, каже, скоренько збирайтесь, на заправці щось сталось з мотоциклом, — пригадує пані Олександра. — Ми бігом збиратись, машина буксувала. І сестра на місце під’їхала, бачимо, швидка їде згори. Що то робити? Думали, їдемо за нею, може малого везуть в лікарню.
Жінка пригадує, як приїхала на місце аварії. Там стояли двоє правоохоронців. Мама до них, мовляв, хлопці, що сталось, де малий? Ті лишень очі відводили. Мама кричала – скажіть хоч щось. Його швидкою забрали? Ті лишень відповіли: ні, не забирала. Вашого сина вже немає серед живих.
— Мені сказали, що була велика швидкість, і всі ушкодження були на лівому боці, удар страшний певно був. Аж документи вилетіли, — пригадує пані Олександра. — І справу закрили. Уявляєте? Я, виявилось, свідок. З матеріалами справи мені ніхто не дав ознайомитись. Ми вже всі суди пройшли, а толку немає. Суд, наприклад, був на самий Святий вечір, нас навіть ніхто не повідомив. Зараз вже по другому колу пішли – судиться мій колишній чоловік, Гелетович Роман Михайлович.
«Я розумію, що дитини не верну, але…»
Із водієм буса, каже мати, спілкувалась одного-єдиного разу. Ні співчуття, ні жалю з його боку, хоч би свічку на могилі малого засвітив – ні, нарікає мати. Жінка наголошує, що грошей їй не потрібно. Проте має ж бути бодай щире співчуття. Натомість почула від водія, мовляв, як треба – то дзвоніть, як не треба – не дзвоніть. Жінка переконана, що уникнути відповідальності йому допомогло те, що чоловік працює на хлібзаводі, а в них є гроші.
Зі своєю проблемою Олександра зверталась і до столиці. Звідти перенаправили в область, в прокуратуру. Коли Олександра приїхала туди 28 жовтня минулого року, їй підтвердили, що така справа є в них. Тоді жінка поцікавилась, скільки триватиме перевірка. Її запевнили, місяць часу. А вже наступного дня, 29 жовтня, стверджує Олександра, їй
прийшла відповідь, що слідство все вірно вказало.
— Що моя дитина загинула, — це, виявляється, ніщо, — Олександра Гелетович на мить зупинила розмову. — На заправці є відеокамери – запис з ДТП щез взагалі. Натомість мені показували інші відео, як мій син їде мотоциклом. У цій справі дуже багато питань, а таке враження, що її умисне чимшвидше хочуть спекатись. Я розумію, що дитини не верну. Але чому ж все так нахабно приховують?
Мати у суді намагалась оскаржити закриття кримінального провадження – марно. Жінка каже, їй прикро, що не може добитись справедливості. І згадує, що син був таким, — за ним усі плакали. За 13 років встиг те, що інші за 50 зробити не встигають. Тому і не може змиритись із тим, що справу зливають, а за смерть дитини так ніхто і не відповів.
Чому закрили справу? Що кажуть у поліції
За коментарем ми звернулись до Олександра Марченка, начальника відділу розслідувань злочинів у сфері транспорту ГУНП в області. Він стверджує, що винуватцем даної ДТП був саме неповнолітній хлопчик. Є сліди гальмування авто та інші докази. Досудове розслідування проведене без врахування людського фактору, лише опираючись на факти, встановлені експертним шляхом.
— Своїми діями неповнолітній як особа, яка керує транспортним засобом, порушив правила безпеки дорожнього руху, що призвело до його смерті, — повідомив Олександр Марченко. — Інші особи під час вказаної ДТП не отримали тілесних ушкоджень середньої тяжкості чи тяжких.
Досудовим розслідуванням встановлено порушення вимог Правил дорожнього руху України, які перебувають у причинному зв’язку із настанням ДТП та призвели до виникнення даної ДТП та смерті неповнолітнього. Однак інші особи під час вказаної ДТП не отримали тілесних ушкоджень середньої тяжкості, тяжких чи смерті, у зв’язку з цим в діянні неповнолітнього водія відсутній склад кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 286 КК України. Йдеться про порушення правил безпеки дорожнього руху особою, яка керує транспортним засобом, що спричинили смерть потерпілого.
— У той же час у діях водія автомобіля Mercedes-Benz Sprinter досудовим розслідуванням не встановлено порушень вимог Правил дорожнього руху України, які б перебували у причинному зв’язку із настанням ДТП, чи призвели до виникнення даної ДТП, — каже Олександр Марченко. — Тобто відсутній склад кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 286 КК України — порушення правил безпеки дорожнього руху особою, яка керує транспортним засобом, що спричинили смерть потерпілого.
Кримінальне провадження закрите на підставі п. 2 ч. 1 ст. 284 КПК України, у зв’язку з відсутністю в діянні обох водіїв складу кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 286 КК України, тобто порушення правил безпеки дорожнього руху особою, яка керує транспортним засобом, що спричинили смерть неповнолітнього, підсумував слідчий.
Мопеди та моторолери – які документи обов’язкові?
Досить розповсюджена думка серед водіїв-початківців, що керування подібними транспортними засобами можливе без посвідчення водія відповідної категорії, свідоцтва про реєстрацію, страхового поліса або номерного знаку, кажуть в управлінні патрульної поліції в області.
— Нагадуємо, що керування мопедами, моторолерами та іншими двоколісними транспортними засобами, які мають двигун з робочим об`ємом до 50 кубічних сантиметрів або електродвигун потужністю до 4 кіловат, дозволяється за наявності посвідчення водія категорії “А1”, — повідомила в патрульній поліції. — Мотоциклами, у тому числі з боковим причепом, та іншими двоколісними транспортними засобами з об’ємом двигуна 50 кубічних сантиметрів і більше або електродвигуном 4 кіловата і більше, дозволяється за наявності посвідчення водія категорії «А».
Квадро- і трициклами, мотоколясками та іншими три- і чотириколісними з максимальною масою не більше 400 кілограмів, дозволено керувати лише якщо є посвідчення водія категорії “В1”.
— Крім того, водії понесуть відповідальність у разі керування подібними транспортними засобами не зареєстрованими/перереєстрованими в установленому законом порядку або без номерного знаку чи полісу обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, — пояснили у патрульній поліції. — Реєстрація транспортного засобу в сервісних центрах МВС є простою процедурою, яка вбереже вас від стягнень та хвилювань під час експлуатації. Крім купівлі транспорту, оформлення страхового поліса та реєстраційних документів, особливу увагу приділіть придбанню шолома. Якісний захисний головний убір вбереже вас не тільки від штрафів, а і від травм.
Коли і кому можна сідати за кермо двоколісного?
Право на керування транспортними засобами особам може бути надано:
– мототранспортними засобами і мотоколясками (категорії А1, А) — з 16-річного віку;
– автомобілями, колісними тракторами, самохідними машинами, сільськогосподарською технікою, іншими механізмами, які експлуатуються на вулично-дорожній мережі, всіх типів (категорії В1, В, С1, С), за винятком автобусів, трамваїв і тролейбусів, — з 18-річного віку;
– автомобілями з причепами або напівпричепами (категорії ВЕ, С1Е, СЕ), а також тими, що призначені для перевезення великовагових і небезпечних вантажів, — з 19-річного віку;
– автобусами, трамваями і тролейбусами (категорії D1, D, D1Е, DЕ, Т) — з 21-річного віку.
Правила, які вбережуть життя
- перш ніж сісти за кермо свого двоколісника, уважно перевірте його технічний стан;
- обов’язково одягніть шолом; ⠀
- не забудьте взяти в дорогу посвідчення водія та реєстраційні документи на мототранспорт, оскільки їзда без них заборонена; ⠀
- на дорозі заздалегідь подавайте сигнали маневрування – в такий спосіб ви попереджаєте інших водіїв про ваш намір здійснити поворот чи обгін;
- завжди майте на увазі, що за наявності пасажира складніше утримати мотоцикл у рівновазі;
- пам’ятайте, що суворо заборонено перевозити на мотоциклі чи моторолері людей, які сидять боком або дітей віком до 12 років, а також осіб у нетверезому стані.
- ДТП 10 червня 2021 р. в м. Підгайці. Загинула дитина, 13-річний хлопчик