Тернопільщина – транзитна область, котру перетинають одразу три міжнародні коридори: М-19, М-30 та М-09. Усі вони ведуть до обласного центру. Втім, від кількості транзитного транспорту Тернопіль десятиліттями потерпає, адже не має повноцінної об’їзної дороги. Збудована за радянських часів об’їзна дорога міста нині збігається з вулицями, вони обросла густозаселеними мікрорайонами. Тернополяни терплять дискомфорт через інтенсивний потік транспорту, загазованість повітря, постійний шум та вібрації. Логістична сфера змушена витрачати більше часу на перевезення та пального через численні світлофори та наземні пішохідні переходи.
19 вересня 2018 року Європейський інвестиційний банк схвалив виділення кредитної лінії в 50 млн євро, щоб допомогти Укрзалізниці і Укравтодору ліквідувати вузькі місця в європейських транспортних мережах. Згідно з документом, мова йде про проєкти малої транспортної інфраструктури обсягом 20 млн євро. Серед них Північно-східний обхід м.Тернопіль.Будівництво Північно-східного обходу Тернополя дасть змогу комплексно вирішити ці проблеми. Дорога Він з’єднає населені пункти Шляхтинці та Смиківці і дві міжнародні траси М-19 Доманове – Ковель – Чернівці – Тереблече та М-30 Стрий – Ізварине.Це буде траса І технічної категорії з 4 смугами руху та транспортна розв’язка у різних рівнях на примиканні обходу до км 315+629 автошляху М-19 Доманове – Ковель – Чернівці – Тереблече.Сьогодні державне агентство автомобільних доріг України оголосило державну закупівлю на будівництво дороги та розв’язки на умовах Європейського інвестиційного банку.
Тендери є міжнародними: https://bit.ly/2XUO1vOПідготовка до цього моменту тривала 3 роки. Що зроблено упродовж 2019-2021 років?Служба автомобільних доріг у Тернопільській області розробила проєкти будівництва І черги об’їзної автомобільної дороги м. Тернопіль та транспортної розв’язки на примиканні обходу до км 315+629 автошляху М-19 Доманове – Ковель – Чернівці – Тереблече.
Для реалізації проєктів будівництва Служба дослідила три важливих аспекти:
Екологію – отримала висновок з оцінки впливу на довкілля № 7-03/12-2019312987/1 від 06.08.2019;
Археологію – отримала звіт про археологічні вишукування (розвідки), розроблений Науково-дослідним центром «Рятівна археологічна служба «Інституту археології НАН України» у 2018 році, висновок Управління культури Тернопільської ОДА №01-203/04-49/01 від 20.03.2020;
Думку громади – отримала звіт про громадське обговорення з планової діяльності №7-03/12-2019312987/2 від 06.08.2019 (у межах проведення оцінки впливу на довкілля), лист Міністерства екології України №7/2244-19 від 10.04.2019 про відсутність зауважень і пропозицій громадськості щодо планової діяльності. Після цього у 2020 році стартував викуп земельних ділянок під будівництво. Його проводила Служба автомобільних доріг у партнерстві з Тернопільською обласною державною адміністрацією. Всього для потреб будівництва було необхідно 56 земельних ділянок:• 39 під будівництво автошляху;• 17 під зведення транспортної розв’язки.
Крім викупу Служба здійснила відведення земель у постійне користування, розпорядникми яких є Байковецька ОТГ, Тернопільська ОДА та Держгеокадастр. Таких відрізків усього 16. Станом на сьогодні відведено та передано у постійне користування Служби усі 16 ділянок загальною площею 33,2 га ( з них 2,1 га під розв’язку та 31,1 га під дорогу).