Головна Безпека в місті Чи знаєте ви, як правильно оформити інформаційний запит та коли чекати відповідь?

Чи знаєте ви, як правильно оформити інформаційний запит та коли чекати відповідь?

Інколи журналістам, громадським активістам і пересічним громадянам необхідно добути певні відомості від публічних органів та установ. Щоб одержати потрібну інформацію, вам не уникнути подання запитів на отримання публічної інформації. Саме тому потрібно знати, як правильно оформлювати такі запити та протягом якого часу його повинні розглянути.

Ваше право на отримання публічної інформації гарантує стаття 19 Закону «Про доступ до публічної інформації». Право на доступ до інформації, відповідно до Закону, мають:

фізичні особи (громадяни України, іноземці, особи без громадянства)

громадські об’єднання без статусу юридичної особи

юридичні особи.

На відміну від звернень громадян (письмово викладені пропозиції, зауваження, заяви чи скарги), запит на інформацію – це прохання до розпорядника надати публічну інформацію.

Однією з принципових відмінностей між запитами та зверненнями є термін надання відповіді: ваш запит мають обробити протягом 5 робочих днів з можливістю збільшення до 20, а відповідь на звернення нададуть не пізніше ніж за 30 календарних днів.

Запит на інформацію обов’язково має містити:

1) ваше ім’я-прізвище або назву організації, поштову чи електронну адресу, контактний номер телефону;

2) загальний опис відомої інформації, щодо якої ви робите запит;

3) підпис і дату, якщо ви подаєте запит письмово.

Радимо не починати ваш запит питаннями на кшталт «розкажіть мені», «поясніть, будь ласка», «а чому?» Адже людина, яка обробляє лист, може віднести його до категорії «звернення громадян» та суттєво збільшити термін розгляду. Натомість говоріть з позиції, начебто ви точно знаєте, що запитувана вами інформація існує: «Надайте, будь ласка, копії документів, які містять інформацію про…», «Прошу надати інформацію про…», «Прошу надати звіт про…». В один запит варто включати не більше 3х-4х питань. Інакше розпорядник може розцінити ваш запит як такий, що потребує розгляду протягом 20 днів.

Важливо, що майже на всіх офіційних сайтах держустанов є спеціальні форми на отримання публічної інформації. Користуйтесь ними, аби спростити процедуру оформлення запиту.

Коли ви надіслали запит – зателефонуйте наступного дня розпорядникові та дізнайтесь вхідний (реєстраційний) номер вашого листа. За цим номером ви зможете перевірити статус обробки вашої заявки.

Як пояснив Регіональний координатор Уповноваженого ВР України з прав людини в Тернопільській області Володимир Шевченко, відповідно до ЗУ «Про доступ до публічної інформації» органи та установи зобов’язані надавати публічну інформацію, що знаходиться в їхньому володінні. Чи то дані з поліції, чи інформація щодо використання бюджетних коштів або копія рішення сесії міської ради. Інформація на запит надається безкоштовно.

Володимир Шевченко також часто стикався і з тим, що мешканці Тернопілля не знали, куди саме потрібно надсилати запити та звернення. Наприклад, людина подала письмову скаргу щодо притягнення до відповідальності певного посадовця через порушення, які той допустив у роботі. Мешканець краю приносить це звернення в поліцію. Правоохоронці насамперед з’ясовують, що за «папірець» потрапив до них. Якщо питання, порушені у зверненні чи запиті, не належать до компетенції поліціантів, вони перенаправляють форму в належні органи, установи. Людину обов’язково інформують, що її заяву, скаргу чи потребу розглядатиме інший орган державної влади.

Таким чином координатор закликає мешканців Тернопільщини не тільки належним чином оформлювати запити на отримання інформації, знати, протягом якого терміну ви повинні отримати відповідь на нього, але й розуміти, чому ваш запит часом можуть відіслати для розгляду в іншу установу.

Нагадуємо, що в Тернополі працює сайт http://bezpechne.community , призначений для комунікації громадян з поліцейськими. Тут ви можете повідомити поліцію про небезпечні місця свого району та отримати фахову правову консультацію. Звертаємо вашу увагу,що сайт не є аналогом 102 та призначений для вирішення неоперативних питань.